Volgend jaar proefproject met draadloos internet op treinen


“De NMBS wil er vooral zeker van zijn dat het gekozen platform voldoende performant is om de tevredenheid van de reizigers te verbeteren. De NMBS heeft alle positieve en negatieve punten van de oplossingen op de buitenlandse spoornetten geëvalueerd. De internetservice kampt er systematisch met belangrijke kwaliteitsproblemen, met ontevreden reizigers tot gevolg. Daarom is het essentieel de nodige tijd te nemen om een eigen testproject uit te werken”, aldus Galant.

 

“In Nederland bijvoorbeeld is de spoorreiziger duidelijk niet tevreden met de capaciteit van de internettoegang. De NS betaalt ook zeer hoge datakosten aan de telecomoperatoren. Dit komt vooral omdat een goede dekking langsheen de spoorlijnen niet overal beschikbaar is. De NMBS onderzoekt deze aspecten samen met de mobiele operatoren, en evalueert ook andere pistes, onder andere de gebruikmaking van de pylonen en het glasvezelnetwerk van Infrabel.”

 

Het mobiel internet op de trein heeft te lijden onder verzwakkingen van het radiosignaal in de trein, door het effect van de kooi van Faraday. De metalen kooi van het rijtuig verzwakt immers het gsm-signaal. Bovendien is de dekking langsheen de spoorlijnen niet altijd zeer goed. Het doel van de NMBS is de treinen permanent te verbinden met het internet.

 

Sabien beaamt de stelling van Galant: “Het is noodzakelijk dat het toekomstige aanbod kwalitatief zal zijn.”

 

geen gezondheidsrisico’s

 

“De NMBS heeft gesprekken gevoerd met collega’s van de buitenlandse spoorwegen en besluit daaruit dat er geen gezondheidsrisico’s zijn. Tijdens het proefproject zal de NMBS de straling echter meten en evalueren of zij een impact kan hebben op de gezondheid. De NMBS heeft de organisatie ‘Beperkt de Straling enkele maanden geleden ontmoet. Zij vonden het overleg zeer bevredigend. De NMBS heeft hun toegezegd het idee van coupés zonder wifi als onderdeel van dit project ernstig te onderzoeken”, leerde Sabien nog uit het antwoord van de minister.