Aantal agressiegevallen tegen spoorpersoneel blijft dalen


“Er zijn verschillende aanleidingen voor agressie tegen spoorpersoneel: discussies over het vervoersbewijs (70% van de gevallen), de vertrekprocedure (10%), andere oorzaken (20%) zoals treinvertraging, afgeschafte treinen, gemiste aansluitingen, enz.”, leert Sabien uit het antwoord. Minister Galant geeft in haar antwoord ook een overzicht van de lijnen, die het meest werden getroffen:

 

lijnen met risico op agressie

2011

2012

2013

2014 (januari t.e.m. september)

lijn 0 (N-Z-verbinding Brussel)

158

128

107

82 (8%)

lijn 50/50A (Brussel-Gent)

156

185

151

132 (14%)

lijn 25 (Brussel-Antwerpen) 

151

141

96

70 (7%)

lijn 124 (Brussel-Charleroi)

96

90

76

66 (7%)

lijn 36 (Brussel-Luik)

115

119

91

72 (7%)

lijn 96 (Brussel-Hautmont)

111

83

50

52 (%)

 

Op de vraag van Sabien naar de stand van zaken in de uitvoering van het masterplan ‘anti-agressie’ van de NMBS met 55 maatregelen, gaf minister Galant volgende elementen mee:

 

  • opleiding ‘moeilijke situaties identificeren’: wordt elk jaar gegeven (703 treinbegeleiders opgeleid in 2012/2013 en 165 in 2014);
  • continue follow-up van de samenstelling van de treinen: aanpassen aan de reizigersstroom om de risico's beter te beheersen en een betere sociale controle aan boord van de treinen mogelijk te maken;
  • herziening van de vertrekprocedure (in uitvoering): grijze zone opheffen en vertrekprocedure ‘met gesloten deuren’ invoeren om het risico op agressie en ongevallen te verkleinen;
  • controlebeleid aan boord van de treinen: vermindering van het aantal gevallen van agressie door reizigers die niet in orde zijn met hun vervoersbewijs (regelmatige herhaling van de voorschriften via de orderboeken, de JACCA-schermen in de depots, tijdens de basisopleidingen en de permanente opleidingen)
  • gedecentraliseerde organisatie van de Ticoteams (ticket control teams) op het niveau van de districten (uitgevoerd begin 2014): terugdringen van aantal fraudegevallen en indirect van gevallen van agressie door reizigers zonder geldig vervoersbewijs aan boord van de treinen;
  • doorlopende organisatie van de toegangscontroles tijdens speciale evenementen en afhankelijk van de situatie op het terrein, om het aantal fraudegevallen te verminderen en hierbij onrechtstreeks ook het aantal gevallen van agressie door reizigers zonder geldig vervoerbewijs (controles aangekondigd in de krant ‘Metro’: de klanten minstens 1 keer per maand informeren over versterkte controles aan boord van de treinen, op bepaalde dagen en op bepaalde lijnen);
  • invoering van een ‘boordtarief’ op 1 februari 2015: de regularisatieregels vereenvoudigen om het aantal fraudegevallen te verminderen, en indirect ook het aantal gevallen van agressie door reizigers zonder geldig vervoersbewijs;
  • vereenvoudiging van de regularisatieregels: bijkomende actie bij het project ‘tarief aan boord’, bv. het intrekken van vervoersbewijzen beperken, enz.;
  • continue vereenvoudiging van het productaanbod, de gebruiksvoorwaarden en de tarieven: het aanbod verduidelijken en vereenvoudigen om discussies en bijgevolg de gevallen van agressie door reizigers op de treinbegeleiders te beperken;
  • organisatie van een hoffelijkheidscampagne (continu) de klanten informeren over het wederzijds respect dat verwacht wordt aan boord van de treinen en in de stations.