Lagere verzekeringspremies als voertuig is uitgerust met gsm-blokkeringssysteem?


“Ik kan me vandaag moeilijk uitspreken over de blokkering van het gsm-signaal in voertuigen. De verschillende technologieën daarvoor moeten eerst worden geëvalueerd. Willen we bijvoorbeeld zo ver gaan dat zelfs de passagiers verhinderd worden hun gsm te gebruiken? Ik ben niet tegen gepaste voertuigtechnologieën. Het privé-initiatief kan hier ook toe bijdragen”, gaf Bellot nog mee. 

 

De minister wil vooral streven naar een gedragsverandering. “Met de hand bellen achter het stuur kost op dit ogenblik 110 euro. Als men voor de rechter moet verschijnen, kan de boete oplopen tot 1.500 euro en kan het rijbewijs worden ingetrokken. Een verdere sensibilisering zal meer impact hebben dan de verhoging van de boetes”, luidt de stelling van de minister, die Sabien ten volle onderschrijft.

 

“Het is nogal duidelijk dat dergelijk gedrag de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Dagelijks krijgen ruim 300 bestuurders een proces-verbaal voor het gebruik van hun gsm achter het stuur. Uit een attitudeonderzoek van het BIVV, waarvan de resultaten deze week werden bekendgemaakt, blijkt dat ongeveer één jongere op de vijf met een smartphone minstens één keer per rit zijn toestel gebruikt tijdens het rijden. Daarom sloegen het BIVV en Telenet de handen in elkaar met de nieuwe sensibiliseringscampagne ‘Smart Phones, Smart Drivers’. Een goed initiatief”, zegt Sabien.

 

Wat bij bellen met gsm tussen hoofd en schouder…? 

 

Tot slot legde Sabien de minister een vonnis voor van een politierechter, die onlangs een vrouw vrijsprak die met haar gsm tussen hoofd en schouder, maar mét beide handen aan het stuur, aan het bellen was.

 

“Zij werd niet vervolgd voor artikel 8.4 van de wegcode: ‘De bestuurder mag geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt’, maar voor artikel 8.3: ‘Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand hebben’. De minister gaf mee dat deze bepalingen in de wegcode volstaan en aanpassingen niet nodig zijn, want veroordeling is mogelijk op basis van artikel 8.3, indien kan worden bewezen dat zij haar voertuig niet voldoende in de hand had. Daarvoor is het belangrijk dat de verbalisant de omstandigheden van de overtreding in het proces-verbaal goed beschrijft”, besluit Sabien.