Gemeenteraad Poperinge


Fietspad Poperinge-Watou

Stad Poperinge zal het opmeten van de wegenis voor de heraanleg van het fietspad Poperinge-Watou voor eigen rekening nemen. In de gemeenteraad vroeg fractieleider Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) waarom het stadsbestuur dit niet laat doen op kosten van de provincie, zoals gebruikelijk is.


Volgens het stadsbestuur is er haast bij de heraanleg van het fietspad, en daarom werd er beslist om de kosten van de opmetingen zelf te dragen. Hiervoor zal in de eerstvolgende budgetwijziging 14.520 euro voorzien worden. De kosten kunnen achteraf niet gerecupereerd worden bij de provincie.


Uit navraag blijkt dat de technische dienst van de provincie deze opmetingen al geagendeerd had voor oktober 2009.

 

De vloer van het E-complex op de sportzone wordt vernieuwd

De vloer van het E-complex op de stedelijke sportzone wordt vernieuwd. Geraamd wordt dat het betegelen van de vloer 30.855 euro zal kosten. Raadslid Eric Butaye (Open Vld), die ter plaatse de toestand van de vloer ging bekijken, vroeg aan de bevoegde schepen waarom geen goedkopere oplossing soelaas kan bieden, zijnde het herschilderen van de vloer. Schepen Vanlerberghe antwoordde dat hij de kaart van kwaliteit trekt in dit dossier.


Kwaliteit in het bewegwijzeren van de toiletten voor de talrijke lopers op de atletiekpiste: ook dat wordt bijkomend gevraagd door de oppositie.


Het citymarketingplan  

Raadslid Els Depoorter (Open Vld) benadrukte dat ook Open Vld het belang van citymarketing onderschrijft. Het is immers belangrijk voor een stad om een visie te hebben en vooruit te denken. Het plan, dat 233 pagina's telt en 40.000 euro kost, is een belangrijk instrument naar de nabije en verdere toekomst van de stad toe.


Aanvullend vroeg Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) naar de verdere procedure die in dit dossier zal worden gevolgd, en de kostenbeheersing door het bestuur. Logischerwijze keurt de gemeenteraad eerst een plan goed vooraleer het - na grondige interne discussie over de pritoriteiten – wordt toegepast.


Tegen de logica in werd, vooraleer de gemeenteraad het citymarketingplan goedkeurde, door het schepencollege op 1 juli ll. al een bijkomende opdracht voor de uitvoering van het plan uitbesteed ten bedrage van 18.440, 40 euro. Sinds wanneer wordt Poperinge bestuurd door studiebureaus? Open Vld meent dat het bestuur eerst zélf een realistische keuze moet maken uit de suggesties die worden aangereikt. Om te voorzien in digitale infoborden en welkomstborden, te werken aan de leegstand in Poperinge en ervoor te zorgen dat de ronde punten in het oog springen heb je immers geen duur studiebureau nodig.


Op zoek naar een logo, huisstijl en base-line voor Poperinge, maakte het schepencollege intussen ook al een keuze uit 5 offertes die binnenliepen. Daar waar de uitgave voor deze opdracht oorspronkelijk geraamd werd op 20.000 euro incl. BTW, werd uiteindelijk gekozen voor de duurste firma, die intekende tegen 23.897,50 euro incl. BTW. De twee Poperingse firma's die een offerte indienden, vielen uit de boot.


Els Depoorter: "Jong Vld kwam op 1 mei ll. al op de proppen met een eigen visie op de city-marketing voor Poperinge. Wij zijn dus wel degelijk voorstander van city-marketing op zich, laat dat duidelijk zijn. Wat wij echter willen, is dat het stadsbestuur een gezond evenwicht bewaart tussen ambitie en (financieel) realisme, en zelf haar verantwoordelijkheid neemt."