Renovatie Grote Markt Poperinge


 "De Grote Markt wordt heraangelegd als een gezellig, autoluw plein waar inwoners en bezoekers zich welkom en thuis voelen. Er komt een nieuw verkeerscirculatieplan (met omkering van de rijrichting in een aantal centrumstraten) en een nieuw parkeerbeleid met betalend parkeren, blauwe zone (allebei met bewonerskaart) en randparkings voor langparkeren. Ter compensatie van de verloren bovengrondse parkeerplaatsen en om de toenemende parkeerdruk de komende jaren op te vangen, wordt er onder de Grote Markt een ondergrondse parkeergarage gebouwd. Deze ingreep is zowel technisch als financieel haalbaar en te realiseren binnen een periode van 18 maanden vanaf februari 2010"

Dit citaat halen we uit de extra editie (raming kostprijs 4.157,31 euro) van de stadskrant dd. 19 maart 2009, waarin de visie van het stadsbestuur op de modernisering van het stadscentrum volledig uit de doeken wordt gedaan.

Een week later werd in de GR van 26 maart 2009 (17 ja-, 6 neen-stemmen en 1 onthouding) goedkeuring gehecht aan de raming en de wijze van gunnen van de studieopdracht "Opmaken van een volledig technisch ontwerp voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage op de Grote Markt te Poperinge", voor een bedrag van 122.588 euro excl. BTW.

Op vrijdag 17 juli 2009, een goeie maand na de verkiezingsresultaten van 7 juni, konden we plots in de krant lezen dat de meerderheidspartijen CD&V en Samen beslist hebben dat de plannen voor een ondergrondse parking worden opgeborgen wegens "te duur", wat nochtans al van in de beginfase duidelijk was voor Open Vld. Onze fractie wees de meerderheid hier al op tijdens de gemeenteraad van maart ll., doch onze klare kijk op het financiële plaatje en ons pleidooi voor een realistisch alternatief werd toen niet geapprecieerd. Een interne werkgroep van Open Vld had zich nochtans serieus verdiept in de financiële haalbaarheid van het project en kwam tot de volgende vaststellingen:

  • De studie van MCC Herent was vooreerst uiterst beperkt en betwistbaar;

  • Het prestigeproject zou al snel een dikke 500.000 euro per jaar kosten aan de burger, en dit voor minstens 30 jaar lang.

Open Vld waarschuwde trouwens al eerder voor nog vele andere, o.a. bouwtechnische, risico's. Uiteindelijk hebben de meerderheidspartijen nu dan toch het licht gezien. Echter, noch in de notulen van het schepencollege, noch op de agenda van de gemeenteraad van 27 augustus ll. wordt deze beslissing officieel bevestigd. De GR is officieel van niets op de hoogte.

Waaraan is de koerswijziging van het stadsbestuur te wijten?

"te duur?": Open Vld brengt u de naakte cijfers. De constructiekost van de ondergrondse parkeergarage werd oorspronkelijk (cfr powerpointvoorstelling) geraamd op 2.185.000 euro. In een nieuwe raming van Grontmij Vlaanderen eind juni bleek dat er een meerkost zou zijn van ongeveer 223.000 euro, waardoor de kostprijsberekening op 2.408.114 euro kwam te liggen. Voor een dergelijke meerprijs draait ons stadsbestuur de hand niet om. Dit werd trouwens door burgemeester Dejaegher aan Open Vld gemeenteraadslid Eric Butaye bevestigd op een informatievergadering. Zelfs met een aanzienlijke meerprijs zou de ondergrondse parking er komen, mits een budgetwijziging evenwel.

De fractie van Open Vld vroeg het stadsbestuur tijdens de gemeenteraad van 27/08/09 of de studieopdracht aan Grontmij Vlaanderen voor het "opmaken van een volledig technisch ontwerp voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage op de Grote Markt te Poperinge" intussen werd ingetrokken. Door het stadsbestuur wordt bevestigd dat mondeling werd meegedeeld aan Grontmij Vlaanderen dat zij niet meer verder moeten werken, doch de afrekening mogen bezorgen. Onderling zal dan over deze factuur onderhandeld worden...

De ondergrondse parking was in het globale dossier volgens het stadsbestuur een "noodzaak om parkeerchaos in de toekomst te vermijden"? Wat nu de ondergrondse toch wordt afgevoerd?

Tot ieders tevredenheid kon Open Vld in de pers lezen dat het stadsbestuur wél zal doorgaan met de plannen voor de modernisering en renovatie van de stadskern. Door de ontwerper, C. Kiekens, werd op 21 augustus ll. een nieuwe schets voorgelegd. Op de Grote Markt zouden een 50-tal parkeerplaatsen behouden worden (van de 135 op vandaag). Ter hoogte van het Vroonhof komen er 26 parkeerplaatsen, een tiental meer dan nu.

Nieuw is dat de Garenstraat en het "donker gat" nu wél worden opgenomen in de opdracht , waar dit initieel volgens de burgemeester niet kon (cfr GR 27/09/2007), cfr zijn citaat:"het dossier niet oeverloos kan worden uitgebreid".

De fractie van Open VLD verwijst opnieuw naar haar tussenkomst in de GR van maart 2009, waarin ze haalbare alternatieven voorstelde voor de ondergrondse parking, namelijk de creatie van een bijkomende centrumparking op de Rekhofsite en de creatie van een bijkomende parking voor kortparkeerders op de in onbruik geraakte speelplaats van de Basisschool De Ster. Open Vld vraagt het stadsbestuur:

  • eindelijk initiatief te nemen om de onderhandelingen met de eigenaar van deze gronden, nl. de scholengroep Westhoek, op te starten.

  • spoed te zetten achter de renovatieplannen voor de Grote Markt, en dit op een open en constructieve manier, samen met alle betrokkenen.