Naar een betere mobiliteit rond de nieuwe Grote Markt?


Open Vld was en is absoluut voorstander van het eerste punt, namelijk de heraanleg van het plein.  

Of de verkeerscirculatie in het centrum moet worden gewijzigd, is nog maar de vraag. Weet de Poperingenaar trouwens dat al 40 jaar lang in Poperinge bestudeerd wordt op welke manier de verkeerscirculatie kan worden verbeterd? De conclusie tot op vandaag luidde steevast: Zo vlot als het nu is, zal het nooit meer zijn. Een stelling die wij volgen, met die nuance dat het niet volledig doortrekken van de ring een verloren kans is en blijft voor Poperinge.

Wat betreft het parkeerbeleid, zijn wij ervan overtuigd dat Poperinge moet blijven pronken met het gratis parkeren. Een uitbreiding van de blauwe zone behoort wel tot de mogelijkheden.

In het voorliggende circulatieplan zitten twee reuze knelpunten:
-  Het kruispunt ter hoogte van de Hondstraat-Vette Os vraagt om problemen.
- Het éénrichtingsverkeer in de Veurnestraat (stuk tussen Doornstraat tot aan de Grote Markt) gijzelt de inwoners en handels- en horeca-uitbaters van de Veurnestraat en achterliggende straten en jaagt deze inwoners zelfs wég van het handelscentrum.

Aanvullend stellen wij vast dat het "rondjes rijden", waarvan de burgemeester zegt dat hiermee komaf wordt gemaakt, nu pas écht zal beginnen.

Laat ons nu even de redenering van het stadsbestuur volgen. We willen gezellig shoppen in de centrumstraten van Poperinge en rijden dus via de Ieperstraat binnen op zoek naar een parkeerplaats. De parking aan het stationsplein laten we links liggen wegens te ver. We rijden verder het centrum binnen, kunnen niet op de Grote Markt en buigen via het Vroonhof af richting Oudstrijdersplein, de eerste parking die we tegenkomen... Onze redenering: creëer eerst en vooral een nieuwe randparking op de site Rekhof. Als de Grote Markt wordt opgebroken, kan deze parking meteen soelaas bieden. Een blik in het verleden leert ons trouwens dat eerst het Oudstrijdersplein werd aangelegd vooraleer de Grote Markt een beurt kreeg. Als het stadsbestuur de verkeerscirculatie toch omdraait, dan kunnen bezoekers daar meteen hun wagen kwijt, waarna ze via de Ieperstraat te voet - langs de handelszaken - naar het centrum worden geloodst.

Na de aanleg van de randparking is Open Vld vragende partij om binnen een bredere werkgroep (en niet enkel het schepencollege) mee na te denken rond de verkeerscirculatie en het parkeerbeleid.

Een extra editie van de stadskrant moest de Poperingenaar een totaal inzicht geven in de plannen van het stadsbestuur. Om dat inzicht "totaal" te maken, hadden wij toch verwacht dat er meer aandacht zou worden besteed aan fietsers, voetgangers en mindervaliden. Over hen wordt echter met geen woord gerept. Ook de passage waar de standplaats voor toeristenbussen wordt aangeduid, hebben wij tevergeefs gezocht.

In die stadskrant stond dat het openbaar onderzoek liep tot en met 22 december. Wie bij de technische dienst aanklopte om de plannen in te zien, zal de moed gauw in de schoenen zijn gezakt. In een plastic mapje werd enkel de ingewikkelde technische nota van het studiebureau Sum Research over de verdieping van het mobiliteitsplan voorgeschoteld.

Wat de vooropgestelde timing van de werken betreft kunnen we het kort houden: onrealistisch

Deze opmerkingen vanuit Open Vld werden binnen de vooropgestelde termijn schriftelijk overgemaakt aan de burgemeester en het schepencollege. Wij hopen dat deze opmerkingen, en vooral ook de voorgestelde alternatieven, ten gronde worden onderzocht.