Gemeenteraad Poperinge


1. Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wordt geactualiseerd en gedeeltelijk herzien. Tijdens het openbaar onderzoek dat loopt tot 11 mei 2010 kunnen bezwaren en adviezen worden ingediend. Het stadsbestuur van Poperinge stelde in de gemeenteraad van 29 april ll. voor om een negatief advies te verlenen over het stuk tekst dat gaat over de "grensoverschrijdende wegenselectie". Meer bepaald wil het stadsbestuur uitsluiten dat er ooit onderzoek zou komen naar de mogelijkheid tot de aanleg van een zuidelijke by-pass naast de ring rond Poperinge. Deze optie was opgenomen in het meerderheidsakkoord van 2005 in verband met de wegverbinding Ieper-Veurne, dat werd ondertekend door de toenmalige meerderheidspartijen van de Vlaamse regering, met name Open Vld Sp.a én CD&V.

De fractie van Open Vld betreurt dat de handtekening die in 2005 ook door CD&V en Sp.a werd gezet, nu blijkbaar niet meer van tel is, en wil deze optie van een zuidelijke by-pass in de verre toekomst open laten.

"We begrijpen het eigenlijk ook niet zo goed. Als Open Vld vraagt een motie te stemmen om te gaan voor de volledige doortrekking van de ring rond Poperinge (GR 29/10/09), wordt deze motie van tafel geveegd door de meerderheid met als argument "we willen de hogere overheden hiermee niet voor het hoofd stoten. Nu wil diezelfde meerderheid bezwaar indienen tegen diezelfde "hogere overheden", aldus Sabien.

Open Vld verklaarde zich wel akkoord met de vraag van het stadsbestuur aan Vlaanderen om van bij het begin betrokken te worden als actieve partner bij het grensoverschrijdende overleg.

U vindt hierbij passage uit het meerderheidsakkoord 2005:

"De partijen hebben afgesproken de primaire weg richting Poperinge en Noord-Frankrijk verder af te werken en de (verkeers-) leefbaarheid van Poperinge te waarborgen door een zijdelingse verbinding ten zuiden van de Poperingse industriezone die de industriezone ook duidelijk afbakent. Deze oplossing moet verder onderzocht worden onder meer naar maximaal gebuik, mits aanpassingen en optimalisatie, van de bestaande wegenis en minimaal ruimtebeslag. Voor de aanpak van mogelijks sluipverkeer door de verhoogde verkeersdruk en voor een logische sturing van de mobiliteit rond Poperinge dringt de doortrekking van de ring zich onmiskenbaar op." 

 

2. Bij monde van raadslid Eric Butaye feliciteerde Open Vld het stadsbestuur in de gemeenteraad van gisterenavond met de agendering van de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan, dat al ettelijke maanden, en meer bepaald sinds augustus 2009, wordt aangekondigd.

Het gemeentelijk mobiliteitsplan dateert van 2002. In 2007 werd het aan de hand van de sneltoets en overeenkomstig de richtlijnen van de Vlaamse overheid geëvalueerd. In stap 2 van deze sneltoets werd bepaald dat het mobiliteitsplan verbreed/ verdiept moest worden.

In de gemeenteraad van 31 januari 2008 keurde de gemeenteraad - Open Vld onthield zich - de voorgestelde herziening van het mobiliteitsplan goed, en er werd beslist drie thema's, waaronder de verkeerscirculatie en parkeermogelijkheden te onderzoeken. Deze opdracht werd op 30 april 2008 gegund aan het studiebureau Sum Research uit Gent.

Het is geweten dat Open Vld, samen met een groot deel van de bevolking, deze herziening niet steunt. De fractie herhaalde haar standpunt over de wijziging van de verkeerscirculatie, zoals ook werd geformuleerd in het formeel bezwaar dat Open Vld naar aanleiding van het openbaar onderzoek indiende op 18 december 2009:

  • Zo vlot als het verkeer nu is, zal het nooit meer zijn;

  • Poperinge moet blijven pronken met het gratis parkeren;

  • Vooraleer de werken aan de Grote Markt beginnen, is het uiterst belangrijk om te voorzien in extra parkings, vandaag onze herhaaldelijke vraag naar creatie van een nieuwe randparking op de site Rekhof + creatie parking op ongebruikte speelplaats van Basisschool De Ster.

Het stadsbestuur heeft niet willen luisteren naar deze voorstellen. De toekomst zal uitwijzen welke visie de juiste was.