Tussenkomsten van Open Vld in de gemeenteraad van 1 juli 2010


Tussenkomsten raadslid Eric Butaye:

Agendapunt 1: Jaarrekening 2009

Vandaag wordt ons gevraagd de jaarrekening 2009 goed te keuren.

In eerste instantie wens ik de schepen te danken voor het feit dat mijn vraag van verleden jaar werd aanhoord om de jaarrekening te bespreken in een financiecommissie. Dit gebeurde dan ook verleden week vrijdag. Daar waar ik verleden jaar nog wees op ettelijke onduidelijkheden en onvolmaaktheden zoals bijvoorbeeld activa en passiva totalen die niet gelijk waren, afschrijvingen die niet geboekt waren, edm zie ik dat de versie van dit jaar nauwkeuriger werd opgesteld.

We constateren inderdaad dat de uiteindelijke jaarrekening beter eindigt dan het opgesteld budget, wat enkel kan toegejuicht worden.

Wij nemen wel nota van het gegeven dat het resultaat gevoelig beter is dan 2008 ten gevolge van de personenbelasting die een stuk hoger ligt dan gebudgetteerd. Zo'n 930.000 euro. Dit fenomeen is wel eenmalig en zal dus in de jaarrekening van 2010 niet meer voorkomen.

Verder neem ik ook nota dat deze meevaller niet teniet gedaan wordt door de tegenvaller van minder inkomsten uit het water, zo'n 85.000 euro.

De realisatiegraad in buitengewone dienst bedraagt slechts ongeveer 27%, wat laag is. Dit is blijkbaar te wijten aan de te volgen administratieve procedures en het overdragen van een aantal grote dossiers zoals de Grote Markt naar 2010. Deze realisatiegraad zal volgend jaar sowieso hoger liggen met het gevolg dat er eind 2010, begin 2011 hoogstwaarschijnlijk leningen zullen moeten opgenomen worden.

Tot op heden kan nog altijd gewerkt worden binnen de bestaande thesaurie en we stellen vast dat de openstaande schuld per 31/12/2009 nog 10,5 miljoen euro omvat.

Conclusie voor mij is dat deze jaarrekening al bij al goed meevalt. Wij kijken echter uit naar de rekening 2010, waarin toch al deels een aantal grote projecten zullen verwerkt worden en waarin we tevens de invloed zullen zien van de diverse aanwervingen die er in 2010 gebeurden. Wij blijven bij onze mening dat er de komende jaren zeker naar het bord zal moeten gekeken worden.

Gewoontegetrouw gaan we ons op dit punt onthouden.

Agendapunt 2: Budgetwijziging

Op zich valt er weinig op te merken op deze budgetwijziging, gezien heel wat wijzigingen reeds voorkwamen in de vorige gemeenteraden.

Toch enkele kleine vaststellingen:

Het bestuur is blijkbaar zowat "dupe" van zijn eigen succes. Ik verklaar mij nader. De subsidies voor duurzaam wonen zijn een dermate hoog succes dat er 200.000 € meer moet voorzien worden. Daarnaast is blijkbaar de subsidie voor inenting van huis- en zwerfkatten ook een groot succes. De burger wordt er in ieder geval beter van, wat we natuurlijk toejuichen.

In de verklarende nota zien wij dat er 50.000 € voorzien wordt voor het uitvoeren van kleine herstellingswerken op het openbaar domein en dit ter compensatie voor het inzetten van diverse arbeiders van de technische dienst voor de aanpassingswerken in het Jan Ypermanzekenhuis. Ik meen mij te herinneren dat de geschatte kostprijs voor de aanpassinsgwerken rond de 67.000 € lag. Mag ik hieruit concluderen dat van die 67.000 op die manier 50.000 euro zijn opgenomen. In ieder geval zouden wij vragen om, eens alle werken af zijn, een gedetailleeerde verklaring te krijgen van de uiteindelijk gedane kosten.

Verder valt mij ook de enorme verhoging op van 40.000 naar 140.000 € voor de implementatie van het verkeerscirculatieplan. Dit is x 3,5!! Graag wat uitleg omtrent deze verkeerde inschatting

Verder ingaand hierop: ik lees in de verklarende nota dat deze verhoging wordt geboekt onder de post 421/731-60. Schepen Desagher, ik zal u onmiddellijk gerust stellen. Ik hoef hier vanavond geen antwoord op, maar graag via mail een verklaring. Graag had ik een detail gekregen hoe die post met 860.000 € wordt verlaagd. Daarin zit zeker het bedrag van 1.100.000 van de AWV, de verhoging van 100.000 van het circulatieplan, een permutatie van 100.000 en een permutatie naar de hoge kosten voor archeologisch onderzoek, zoals ook in de verklarende nota terug te vinden. Ik geraak echter onmogelijk aan die verlaging van 860.000. Vandaar mijn vraag om deze post eens nader toe te lichten.

Tenslotte vragen wij, doorgaand op ons standpunt, een aparte stemming op het artikel 424/124-12 in gewone dienst. Wij blijven inderdaad vasthouden aan ons standpunt omtrent het betalend parkeren!!

Agendapunten 5 tot en met 15: Kerkfabrieken

Ik heb nota genomen in de financiecommissie dat er zich voor de diverse kerkfabrieken geen noemenswaardig probleem voordoet in verband met de exploitaties.

De jaarrekeningen komen in grote lijnen overeen met de budgetten.

Echter nam ik ook nota dat één van de grote zorgen voor de toekomst de investeringstoelagen zouden kunnen worden. En dit met betrekking tot de toestand van diverse van de betreffende gebouwen.

Mijn vraag: hoe denkt u zich hiertegen te kunnen indekken als nu plots moest blijken dat er in één en hetzelfde jaar diverse grote investeringstoelages moeten gegeven worden??

 

Tussenkomsten Sabien Lahaye-Battheu:

Agendapunten 16 tot en met 19: Voorlopige vaststelling diverse ontwerp RUP's

In de strategische beleidsnota van stad Poperinge is één van de doelstellingen meer inspraak en permanente dialoog. We lezen o.a. letterlijk het volgende: "Het stadsbestuur gaat actief op zoek naar manieren om de actieve en passieve openbaarheid van bestuur te verbeteren, zowel voor de burgers als voor de raadsleden."

Gisteren stonden op de agenda van de gemeenteraad 3 belangrijke RUP's en het voorontwerp Sappenleen. De beleidsvisie getrouw, moet het toch mogelijk zijn voor het bestuur om de gemeenteraad tussentijds te informeren over deze belangrijke werkstukken, en niet enkel een Gemeenteraadscommissie Ruimtelijke Ordening te plannen daags voor de gemeenteraad. Op dergelijke manier wordt de inspraak gefnuikt, en is er van open en modern bestuur geen sprake.

"Nopens Open Vld betreur ik deze gemiste kans, en doe ik een oproep aan het bestuur om het in de toekomst anders te doen, en de gemeenteraad inspraak te geven die het woord waardig is", aldus Sabien.

Schepen Vanlerberghe gaf toe dat er op het vlak van inspraak nog geen grote stappen zijn gezet, en gaf met deze uitspraak meteen de aanzet om daaraan te werken.

WATOU

Wat betreft het ontwerp RUP dorpskern Watou vroeg Sabien om het RUP tijdig toe te lichten op het bewonersplatform, zodat de mensen met kennis van zaken kunnen beslissen of ze al dan niet bezwaar indienen. De burgemeester engageerde zich hiertoe.

OLV-KERK EN PROVENSTEENWEG

Ook in het ontwerp RUP Onze-Lieve-Vrouwkerk en het ontwerp RUP Provensteenweg zit er heel wat eten en drinken. Het gaat over belangrijk extra woongebied met een private en sociale mix, wat zeker positief is voor de groei van Poperinge. Er moet wel gewaakt worden over de leefbaarheid (mobiliteit, parkeermogelijkheden, voldoende ruimte voor het privé-initiatief). Voor wat betreft de geplande onteigeningen langs de Werf, waartegen de bewoners zeer heftig opkwamen, zou er intussen een overeenkomst bereikt zijn.

UITBREIDING BEDRIJVENTERREIN SAPPENLEEN + INPLANTING WINDMOLENPARK

Op de vraag van Sabien naar de aankoopprijs (per vierkante meter) van de gronden voor het industrieterrein werd geantwoord dat deze nog niet gekend is. Hoewel Open Vld zeker voorstander is voor het produceren van deze groene energie, betreurt de fractie dat er nog geen enkel overleg geweest is met de omwonenden wat betreft de voorgestelde locaties waar de drie windmolens komen. Omwille van dit gebrek aan inspraak onthield Open Vld zich bij de stemming van dit punt.