"Te veel werken in één keer"


De renovatie van de buurt rond de Grote Markt, het belangrijkste project tijdens deze bestuurslegislatuur, loopt stilaan op haar laatste benen. Het nieuwe marktplein is zo goed als klaar, aannemers leggen de laatste hand aan het Vroonhof, het kruispunt met het Bertenplein en de Vlamingstraat. Op 4 september wordt alles feestelijk geopend.

Maar wie dacht dat met het einde in zicht de hinder zou verminderen, komt bedrogen uit. In de ene na de andere centrumstraat arriveerden de voorbije twee weken bulldozers, freesmachines en vooral verbodsborden: de Deken De Bolaan, Casselstraat, Peperstraat, Korte Reningelststraat en Professor Dewulfstraat krijgen een nieuwe asfaltlaag, in Korte Bruggestraat, Prootstraat, Rekhof en Toc H-straat worden voetpaden en nutsleidingen vernieuwd, in de Bruggestraat waren tot gisteren herstelwerken aan de gang, in het Rekhof en de Komstraat worden vandaag snelheidsremmers afgevlakt, volgende week komt ook de Hondstraat er nog bij. Gevolg: verkeershinder, buurten die amper nog bereikbaar zijn, knarsetandende bewoners en handelaars.

"Het is positief dat de stad haar straten vernieuwt, maar wij vragen ons toch wel af waarom al die werken gelijktijdig moeten gebeuren", reageert Sabien Lahaye-Battheu van oppositiepartij Open Vld.

"Dit gaat de draagkracht van bewoners en handelaars echt te boven. Vooral omdat de communicatie naar bewoners en bedrijven toe gebrekkig en zelfs tegenstrijdig is. De vooropgezette planning wordt niet gerespecteerd, pas twee dagen vooraf worden mensen ingelicht dat er werken beginnen en de tijdelijke omleidingen die in het leven geroepen werden voor de renovatie van de markt en omgeving zijn achterhaald. Mensen die de weg hier niet zo goed kennen, rijden hopeloos verloren."

Kalme periode

Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) geeft toe dat het nogal veel is om dragen. "Het is sowieso altijd de bedoeling geweest om al die werken voor 1 september af te krijgen, omdat dit een relatief kalme periode is. Bovendien vinden wij dat het beter is om te kiezen voor de korte pijn, dan alles te rekken, zodat er nog maanden werven zijn her en der. Eerst was het wel het plan om straat per straat aan te pakken, maar de timing is in inderdaad wat het honderd gelopen door het bekende Poperingse verhaal: de dramatische staat van het openbaar patrimonium. Tijdens de werken hebben we vastgesteld dat de ondergrond van de De Bolaan er zeer slecht aan toe was en in de Bruggestraat stootten we op een enorme put onder het wegdek. Gevolg: meer werken en overlapping. Vervelend voor de betrokkenen, dat geef ik toe, maar ik ben ervan overtuigd dat mensen liever in een propere nieuwe straat wonen, dan in een kapotte en verloederde. De ellende is trouwens bijna voorbij. Tegen 4 september moeten al die werven klaar zijn", besluit Dejaegher.

Bron: Het Laatste Nieuws, 26 augustus 2011.


Open Vld bekritiseert werkzaamheden

Open VLD Poperinge heeft kritiek op de wegenwerken in het stadscentrum. 'Van het goede teveel', zegt Sabien Lahaye-Battheu. Het bestuur moet respect hebben voor zijn bewoners.

Tegenstrijdige info zorgt voor verwarring bij bewoners.

De renovatiewerken in Poperinge beperken zich niet alleen tot de Grote Markt. Ook in een aantal andere staten wordt gewerkt, met verkeershinder en parkeerproblemen als gevolg. Is het dan geen goede zaak dat alles tegelijkertijd gebeurt?

Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD): 'We moeten rekening houden met de bewoners. Volgens het gezegde kan je geen omelet bakken zonder eieren te breken, maar teveel eieren zorgen voor een indigestie'.

Sabien Lahaye-Battheu vindt ook dat sommige ingrepen noodzakelijk zijn. 'Maar als bestuur moet je ook respect hebben voor je bewoners. Dat houdt in dat je de mensen tijdig en exact moet informeren.'

'In de Casselstraat bijvoorbeeld kregen de inwoners op zondag een brief in de bus dat de werken op dinsdag zouden starten. Winkeliers moesten dan hals over kop bordjes maken over de bereikbaarheid van hun zaak,' aldus Sabien.

Ze hekelt ook de tegenstrijdigheid van de informatie. 'Volgens een brief van de aannemer wordt plaatselijk verkeer toegelaten, terwijl de stad in een brief meldde dat de straat gedurende de hele periode afgesloten wordt. Als je dan belt naar de technische dienst, blijkt inderdaad dat plaatselijk verkeer mag. Zoiets zou toch niet mogen.'

Morrende mensen

'Als oppositiepartij staan we niet afkerig tegenover wegenwerken, maar je mag niet enkel plannen in functie van aannemers. Er moet ook rekening gehouden worden met winkels en handelaars, want zij hebben het niet makkelijk tijdens wegenwerken in hun straat.'

'Neem daarbij nog het invoeren van parkeermeters en het wijzigen van de rijrichting in een aantal straten. Dat komt allemaal samen. Het is normaal dat de mensen dan gaan morren.'

Bron: Het Nieuwsblad, 30 augustus 2011, Piet Lesage