Wetsvoorstel: voetgangers en fietsers 20.000 doodlopende wegen laten gebruiken


"Veel wegbeheerders plaatsen het standaard F45bord: doodlopende weg aan het begin van zo'n weg, waardoor de weg dus doodloopt voor alle weggebruikers. Uit een steekproef van de Voetgangersbeweging blijkt dat er van de 27.104 F45borden: doodlopende weg bijna 75% doorlopend is. Het gaat dus om meer dan 20.000 wegen, die fietsers en voetgangers, die de weg niet kennen, niet gebruiken, hoewel er voor hen een doorgang is aan het einde van de weg", zegt Lahaye-Battheu.

"Als we het stappen en fietsen als duurzaam vervoermiddel willen bevorderen als alternatief voor het autogebruik, moeten we ervoor zorgen dat er bijvoorbeeld tijdswinst is. Voetgangers en fietsers kunnen die vaak realiseren door gebruiken te maken van die, nu vaak onbekende, voor hen doorlopende straten."

Steun van Voetgangersbeweging, Fietsersbond, Trage Wegen, enz.

Enkele weken geleden nam de Voetgangersbeweging, met steun van onder andere de Fietsersbond en Trage Wegen, hierover ook een initiatief. Ze vroegen alle steden en gemeenten om de doorlopende straten op hun grondgebied in kaart te brengen. Ze boden hen onder andere ook stickers aan, waarop het symbool van een voetganger en fietser afgebeeld staat, die aan de bovenkant van het verkeersbord F45bord: doodlopende weg kunnen worden aangebracht om te signaleren dat de weg niet doodloopt voor voetgangers en fietsers.

Met haar wetsvoorstel wil Lahaye-Battheu dit initiatief juridisch in orde brengen door in de wegcode twee nieuwe verkeersborden op te nemen:

F45b: doorlopende weg, enkel voor fietsers en voetgangers

F45c: doorlopende weg, enkel voor voetgangers (bijvoorbeeld wanneer er verderop een trap is)