Nieuwe telecomwet moet de consument beter beschermen


strengere regels voor wijzigen en verlengen van contracten

Vandaag worden klanten, van wie het contract bijna is afgelopen, vaak opgebeld door hun operator om hen een nieuw contract van bepaalde duur te verkopen. Klanten die daarop ingaan, hangen vast aan de langere opzegtermijnen, die aan zo'n contract zijn verbonden.

Voortaan moet de consument 'uitdrukkelijk en schriftelijk' met zo'n nieuw contract instemmen. Dat mag ook per mail of sms, of via de website. Bovendien moeten (particuliere) klanten worden ingelicht dat ze hun lopende contract stilzwijgend kunnen laten omzetten in een contract van onbepaalde duur. Alle operatoren moeten hun klanten contracten van twaalf maanden aanbieden. De contractduur van 24 maanden die vandaag vaak wordt verkocht, wordt een wettelijk maximum. De consument mag één keer per jaar gratis van internetformule veranderen.

meer informatie in contracten

De telecomcontracten moeten gedetailleerd duidelijk maken waarop je als klant precies recht hebt. De operatoren moeten aangeven wat de minimale snelheid en capaciteit van een aansluiting is. De federale telecomwaakhond BIPT ziet erop toe dat de warden, die in de reclame worden vermeld, overeenstemmen met de werkelijkheid. Als de dienst wordt onderbroken, hebben klanten recht op een vergoeding of een gratis verlenging van hun abonnement. Allerlei 'verborgen' kosten, zoals kosten die worden aangerekend als je je contract opzegt, moeten duidelijk worden vermeld. En de contracten moeten opgesteld zijn in een 'taal die begrijpelijk is voor de gemiddelde consument'.

Krijgt de consument bij het sluiten van een telecomcontract ook een bepaald toestel zoals een gsm of een iPad, dan moet de operator een afschrijvingstabel met een maximum van twee jaar bij het contract voegen. Als de klant dit contract vóór het verlopen van de afschrijving stopzet, moet hij wel nog de restwaarde van het toestel vergoeden.

gedaan met de bill-shock

Om te voorkomen dat de klant volledig achterover valt van zijn torenhoge gsm-rekening, wordt er een waarschuwing gegeven wanneer een bepaald financieel plafond wordt overschreden. Het BIPT zal een standaardplafond bepalen, al kan de consument ook zelf een plafond instellen.

veranderen van operator gemakkelijker en goedkoper

Wie een telefoon-, gsm-, internet- of televisieabonnement van bepaalde duur (maximaal 24 maanden) heeft, mag na de eerste zes maanden op elk moment gratis zijn contract beëindigen. In de eerste zes maanden mag de operator wel nog een opzegtermijn of een opzegvergoeding opleggen, maar ook dan niet meer dan het abonnementsgeld voor die periode. Deze bepaling treedt in werking op 1 oktober 2012, de andere bepalingen uit de wet 10 dagen na publicatie in het Staatsblad.

Contracten van onbepaalde duur mag je op elk moment gratis opzeggen. Een aangetekend schrijven is niet nodig. Elk schriftelijk middel is toegestaan, zonder opgave van reden.

Gratis opzeggen mag ook bij iedere tariefverhoging van zijn gsm-operator, ook bij loutere indexaanpassingen.

sociaal tarief ook voor internet

Het 'sociaal tarief', een korting die mindervaliden en gepensioneerden kunnen krijgen, wordt van vaste en mobiele telefonie uitgebreid naar het internet, en naar bundels die één van die diensten bevatten. Voortaan bedraagt de korting 40%, met een maximum van 8,40 euro per maand. Ze telt voor alle mogelijke tarieven, niet alleen voor het (dure) standaardtarief.

Ook enkele andere verplichtingen van 'universele dienstverlening' worden versoepeld. Zo moet Belgacom in heel België nog maar 2.000 telefooncellen aanbieden. De papieren telefoongids wordt alleen geleverd aan klanten die dat vragen.

privacy en beveiliging

Omdat reclamebedrijven ons surfgedrag steeds vaker in de gaten houden, moeten websites hun bezoekers verwittigen als ze aan zo'n 'spionagesysteem' meewerken. Ze moeten de surfer ook om toestemming vragen. Hoe dat precies moet gebeuren, moet nog worden uitgewerkt.

Er komt een wettelijke verankering van het bel-me-niet-register. De persoonlijke gegevens van de mensen die zich in dit register laten opnemen mogen niet gebruikt worden door ondernemingen voor direct marketingdoeleinden. Alle internetproviders moeten ook een gratis beveiliging tegen spam en virussen aanbieden.

Nieuwe dynamiek voor telecomsector en versterking van de regulator

"Open Vld hoopt dat de nieuwe wet een nieuwe dynamiek zal geven aan de telecomsector, met lagere tarieven en een betere dienstverlening door de operatoren aan de klanten tot gevolg. Onderzoek heeft immers al aangetoond dat de tarieven voor mobiel telefoneren hoger liggen dan in onze buurlanden", zegt Sabien.

"Daarnaast is het van groot belang dat, samen met de bevordering van de concurrentie binnen de sector, ook de autonomie en onafhankelijkheid van de regulator wordt versterkt om erop toe te zien dat de nieuwe regels effectief nageleefd worden, zeker omdat de Belgische Staat nog steeds hoofdaandeelhouder is van Belgacom, de marktleider inzake telecommunicatiediensten in ons land."