Tweeledige structuur zet NMBS Groep eindelijk op Europees spoor van de 21ste eeuw


"Met de keuze voor een afgeslankt model met twee entiteiten in plaats van drie voert de regering het regeerakkoord uit. Deze hervorming is een grote stap vooruit in de richting van een duidelijkere en logischere afbakening van bevoegdheden tussen Infrabel en NMBS", zegt Sabien.

Infrabel wordt voortaan een volwaardig infrastructuurbeheerder, bevoegd voor het beheer van alle stations, perrons en parkings, inclusief de beveiliging ervan. "NMBS en Infrabel zullen eindelijk ook hun eigen personeel kunnen aanwerven en opleiden, met behoud van het unieke statuut", vult Sabien aan.

"Daarnaast worden ze ook rechtstreeks verantwoordelijk voor het terugdringen van de schuld. Deze tweedeling, samen met de drastische inperking van het aantal filialen, zal de financiële stromen transparanter maken. Zowel de reiziger als de belastingsbetaler worden dus beter van de nieuwe structuur."

Een betere taakverdeling biedt de mogelijkheid om de samenwerking en vertrouwen tussen Infrabel en NMBS te versterken. "Deze samenwerking is een essentiële voorwaarde voor een structurele verbetering van de stiptheid en veiligheid op het spoor", zegt Sabien. "Dit moet voorwerp uitmaken van een vervoersovereenkomst waarin onder meer contractueel wordt vastgelegd wie welke verantwoordelijkheden draagt bij een verstoorde dienstverlening. Op 7 juli brengt de Commissie Infrastructuur een bezoek aan het Nederlandse Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR), waar de netbeheerder en alle exploitanten zich buigen over operationele problemen onder eenzelfde dak. Dit orgaan zou als voorbeeld kunnen dienen. Ook de toekomstige bestuurders zullen op hun capaciteit om samen te werken moeten worden aangeworven en geëvalueerd."

Naast een efficiëntere en duidelijkere werking heeft de nieuwe structuur nog een ander voordeel. "Een tweeledige structuur is het meest duurzame model dat aan alle betrokkenen de noodzakelijke stabiliteit biedt in een snel evoluerend Europees spoorweglandschap", aldus Sabien. "Uit de hoorzittingen is gebleken dat vrijwel alle lidstaten gekozen hebben voor een gescheiden model en dat een terugkeer naar één entiteit geen oplossing biedt."

"Het is enkel binnen een duurzame structuur, volledig in lijn met de Europese richtlijnen, dat Infrabel en NMBS een langetermijnvisie kunnen ontwikkelen om de kwaliteit van de dienstverlening structureel te verbeteren en om het financieel evenwicht te herstellen. Bovendien neemt de Europese Commissie wellicht eind 2012 nog een initiatief inzake de verdere vrijmaking van het reizigersvervoer. De tweeledige structuur biedt dan ook de beste garantie voor een niet-discriminerende toegang van nieuwe operatoren tot stations en andere spoorgerelateerde diensten", besluit Sabien.

 Tweeledige structuur zet NMBS Groep eindelijk op Europees spoor van de 21ste eeuw  Tweeledige structuur zet NMBS Groep eindelijk op Europees spoor van de 21ste eeuw  Tweeledige structuur zet NMBS Groep eindelijk op Europees spoor van de 21ste eeuw  Tweeledige structuur zet NMBS Groep eindelijk op Europees spoor van de 21ste eeuw