Treinreizigers doen elke dag 100 aangiftes van verloren voorwerpen


"Wie in de trein of in een station iets vergeet en dus laat liggen, kan daarvan sinds 1 februari 2011 ook aangifte doen via de website van de NMBS. Sindsdien gebeuren 60% van de aangiftes digitaal. Als het voorwerp wordt teruggevonden, dan krijgt men telefoon dat men het kan afhalen in het station dat men aanduidde op de vragenlijst. Als het voorwerp niet wordt teruggevonden, dan krijgt men binnen de 50 dagen telefoon dat de zoektocht wordt stilgelegd. Een verloren voorwerp dat niet wordt opgehaald binnen de 50 dagen, wordt bezorgd aan de vzw 'Spullenhulp'", zegt Sabien.

"Vóór de nieuwe procedure waren er jaarlijks ongeveer 40.000 aangiftes van verloren voorwerpen op de treinen en de stations. Een derde hiervan werd nadien opgehaald. Uit de meest recente cijfers blijkt dat er zich sinds de nieuwe procedure, die weliswaar positief werd geëvalueerd en voor de reizigers een vereenvoudiging betekent, geen opmerkelijke verschillen voordoen tussen het aantal aangiftes en het aantal terugbezorgde voorwerpen ten opzichte van de vorige jaren."