Akkoord herstructurering NMBS: derde keer, goede keer


"Op minder dan 10 jaar tijd is de structuur van de NMBS drie keer gewijzigd", stelt Sabien. "Tot vóór 2005 kende de NMBS een zogenaamde "geïntegreerde" of "unitaire" structuur. Het is onbegrijpelijk dat sommigen nog steeds een nostalgische liefde blijven koesteren voor dit model, een voorkeur die vooral ingegeven is uit eigenbelang en niet in het belang voor de reizigers."

"De vroegere unitaire NMBS heeft de belastingbetaler opgezadeld met een schuldenberg van 7,4 miljard euro. Het binnenlands reizigersvervoer werd decennialang verwaarloosd door de uitbouw van een mondiaal goederenimperium rond ABX Logistics. En uit de werkzaamheden van de bijzondere commissie Buizingen is gebleken dat in die periode geen enkele maatregel genomen werd om de veiligheid op het spoor structureel te verbeteren", aldus Sabien.

"De hervorming van de unitaire NMBS tot de NMBS Groep op 1 januari 2005 in uitvoering van diverse Europese richtlijnen was vooral een boekhoudkundige opsplitsing van activa en passiva tussen de drie entiteiten: NMBS Holding, NMBS en Infrabel. De reikwijdte van de bevoegdheden, evenals de noodzakelijke samenwerking op operationeel vlak, was echter van bij het begin minder duidelijk afgebakend. Een ondoordachte structuur waarvan de reiziger het grootste slachtoffer was."

Derde keer, goede keer

"De huidige keuze voor een tweeledige structuur, zonder NMBS Holding, zorgt eindelijk voor een duidelijke en logische afbakening van bevoegdheden binnen de spoorgroep. Voortaan wordt de NMBS exclusief bevoegd voor alle spooractiviteiten die de reizigers aanbelangen, terwijl Infrabel herleid wordt tot een zuivere dienstverlener inzake spoorinfrastructuur aan alle operatoren op het Belgisch net. Met deze keuze moet het afschuiven van verantwoordelijkheden bij een gebrekkige dienstverlening definitief tot het verleden behoren", zegt Sabien.

"Bovendien bleek uit diverse hoorzittingen dat de tweeledige structuur het meest duurzame model is binnen een snel evoluerend Europees spoorweglandschap. Het is enkel binnen een stabiele structuur, volledig in lijn met de Europese richtlijnen, dat NMBS en Infrabel een langetermijnvisie kunnen ontwikkelen om de kwaliteit van de dienstverlening en de kostenstructuur structureel te verbeteren", besluit Sabien.