"Nu werk maken van stiptere treinen en betere dienstverlening voor reizigers"


Open Vld was al geruime tijd sterke voorstander om over te gaan tot een tweeledige spoorstructuur. Die moet vooral de reiziger ten goede komen. Sabien: "Het is goed dat de geldverslindende holdingstructuur verdwijnt. Zo komt geld vrij voor een betere dienstverlening voor de reizigers. Want dat is waar het over gaat: stiptere treinen en een betere service. De structuur daarvoor staat op poten. Nu is het aan de treinbedrijven om die betere dienstverlening in de praktijk waar te maken."

Open Vld vindt het positief dat de reiziger centraal staat in de nieuwe structuur. "Door een duidelijk afgebakend takenpakket kunnen de verschillende bedrijven zich bij problemen niet meer achter elkaars rug wegsteken. Bovendien zal voortaan enkel nog de NMBS rechtstreeks met de reiziger kunnen communiceren wat moet bijdragen tot een vlotte en heldere reizigerscommunicatie. Ook het financieel beboeten van wilde stakingen en het vermijden van algemene stakingen moet het reizigerscomfort ten goede komen", stelt Sabien.

"In de nieuwe structuur is de NMBS verantwoordelijk voor de hele mobiliteitsketen, vanaf het moment dat iemand de auto parkeert aan het station totdat hij bij aankomst weer het station verlaat. Ook het toewijzen van het veiligheidspersoneel aan de NMBS is positief. Zo zal men sneller en vaker op de trein kunnen optreden tegen agressie. Dat komt het veiligheidsgevoel ten goede."

Ook wat de bouw en inrichting van stations betreft, krijgt de NMBS een grote vinger in de pap. Dat moet toelaten de werken beter af te stemmen op de behoeften van de reizigers, zoals bijvoorbeeld de aanleg van voldoende parkings rond de stations.