NMBS en NS mogen Fyra-flop komen uitleggen


'De Beneluxtreinen zijn toch nog niet tot schroot verwerkt? Wel, zet ze dan opnieuw tijdelijk in, tot alle problemen met de Fyratreinen zijn opgelost. Dat zal nog maanden duren. In afwachting daarvan moet er iets gebeuren', zegt Etienne Schouppe, senator voor CD&V en ex-topman van de NMBS.

'Het kan niet dat de NMBS de reizigers in de kou laat staan. De dienstverlening is nog nooit zo slecht geweest. Bovendien is het ongehoord dat de reiziger geen alternatief heeft.

'De Fyra mag van mij blijven voortrijden. Alleen al rijdend zullen de  technici de problemen beter kunnen opsporen. Maar het is tijd voor aanvullende maatregelen, liever vandaag nog dan morgen', besluit Schouppe.

Kamerlid Jef Van den Bergh, partijgenoot van Schouppe, gaat een stap verder door te zeggen dat de Fyra tijdelijk van het spoor moet worden gehaald. 'Sinds januari, toen de eerste kinderziektes al achter de rug moesten zijn, reed nauwelijks de helft van de Fyratreinen op tijd. Een op de vier was afgeschaft of had meer dan een uur vertraging. De maat is vol.'

Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD), voorzitster van de Kamercommissie Infrastructuur en Verkeer, heeft haar Nederlandse evenknie gevraagd om een gezamenlijke Kamercommissie te houden waarin zowel de Nederlandse als de Belgische spoorwegen een woordje uitleg komen geven.

'Het wordt tijd dat ze ter verantwoording worden geroepen', zegt Lahaye-Battheu. 'Wij zouden graag van alle betrokkenen horen hoe ze de problemen zullen oplossen, hoe snel en of ze aan alternatieven denken.'

De Nederlanders zouden het idee van een gezamenlijke commissie zeker genegen zijn. Vandaag verwacht Battheu een antwoord. Waar de commissie moet doorgaan, in Brussel of Den Haag, is nog onduidelijk. Maar Battheu wil snel gaan: 'Ik hoop dat de commissie volgende week al kan samenkomen. Dit slechte verhaal moet stoppen.'

Alle Fyra's afgeschaft

Gisterochtend reden drie Fyra's uit. Rond de middag werd beslist dat ze maar 100 in plaats van 250 kilometer per uur mochten rijden, nog even later werden de treinen voor de rest van de dag afgeschaft.

Reden is de beschadiging van drie treinstellen door ijsblokken. Het plaatwerk onder de trein is kapot. De lijn tussen Rotterdam en Antwerpen werd onderzocht, maar de oorzaak werd niet gevonden. 'Daarom hebben we samen met de NS beslist om de Fyra niet meer te laten rijden', zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Testritten zullen vandaag uitsluitsel geven over de dienstverlening de komende
dagen.

Bron: De Standaard, 18 januari 2013.

 

'Haal Fyra van spoor tot problemen opgelost zijn'

Nadat de Fyra gisteren weer werd afgeschaft, is ook voor politici de maat vol. Ze willen een Belgisch-Nederlandse hoorzitting over de trein. Ook vandaag rijdt de trein tussen Amsterdam en Brussel niet.

Drie Fyratreinstellen liepen gisteren "schade door winterse omstandigheden" op. De NMBS besliste vervolgens om ook de rest van de ritten met de trein af te schaffen. Ook vandaag zal de Fyra niet rijden, deelde de NMBS-woordvoerder mee. Het is het zoveelste debacle sinds de nieuwe verbinding tussen België en Nederland van start gegaan is. CD&V, sp.a, Groen en Open Vld willen actie.

Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur, heeft contact opgenomen met haar Nederlandse collega's en wil op korte termijn een gezamenlijke hoorzitting organiseren. Ze verwacht daar tekst en uitleg van de spoorwegmaatschappijen en wil reizigers hun grieven laten spuien. Intussen meent CD&V dat het tijd is om de stekker uit de Fyra te halen. "Je kunt niet meer van kinderziektes spreken", foetert volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh (CD&V).

"Bijna een kwart werd afgeschaft of had meer dan een uur vertraging. Van de rest is
nauwelijks de helft op tijd." Van den Bergh is het zo beu dat hij voorstelt de Fyra van het spoor te halen totdat alle problemen opgelost zijn. In de tussentijd wil hij een extra verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal. De rekening voor dat alles moet doorgestuurd worden naar treinbouwer AnsaldoBreda.

"De schuldvraag is voor mij irrelevant. Het is nu voor de reizigers beter om te stoppen met de Fyra. Dan liever een extra overstap in Roosendaal. De terugkeer van de oude Beneluxtrein is geen optie. De trein kan niet rijden op het hogesnelheidsspoor en op het oude spoor is in Nederland geen plaats meer." Groen steunt het plan en ook volgens David Geerts (sp.a) zou de tijdelijke opschorting van de Fyra inderdaad de beste beslissing zijn. "Ik vind het ontzettend dom van de NMBS dat ze deze trein laten rijden", zegt hij. "Alleen denk ik niet dat we dit als politici kunnen afdwingen. De Fyra is een internationaal, commercieel product. Daar kunnen wij ons niet mee bemoeien." Wat wél kan volgens Geerts is eisen dat er een alternatief komt. "Als het zo vaak misloopt met de Fyra dan kunnen we in het kader van de minimale openbare dienstverlening eisen dat er
voldoende alternatief is." Dat is sowieso het plan, laat Bart Crols van de NMBS weten. "We gaan de capaciteit op het andere traject uitbreiden", zegt hij. "Het is immers onze taak om reizigers te vervoeren. Maar ik wil er wel op wijzen dat de Fyra vorige week wel reed. Nu zagen we ons geconfronteerd met winterse omstandigheden. Daar hadden andere treinen ook last van." De Fyra terug naar het atelier sturen, zoals Van den Bergh wil, zal niet gebeuren. De Belgische en Nederlandse spoorwegmaatschappij willen de trein op de sporen houden "terwijl er dag en nacht gewerkt wordt om de problemen op te lossen."

Bron: De Morgen, 18 januari 2013.

 

Fyra uit voorzorg van sporen genomen

"Haal de Fyra van de sporen", pleitte CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh gisterochtend. Zijn woorden waren nog niet koud of de Nederlandse Spoorwegen besloten tegen de middag om de probleemtrein uit dienst te halen. Drie Fyra's bleken beschadigd te zijn door ijsblokken op het spoor. Ook vandaag rijdt geen enkel toestel tussen Brussel en Amsterdam.

Wegens het winterweer was voor donderdag opnieuw een beperkte dienstregeling aangekondigd, waarbij de Fyra 14 in plaats van 20 ritten zou rijden. Tegen de middag bleek echter uit berichten op Twitter dat het Fyra-verkeer tussen Amsterdam en Brussel compleet stillag wegens 'materiaalproblemen'. De drie Fyra's die 's ochtends wél uitreden, waren in hun eindstation aangekomen met beschadigingen aan het plaatwerk onder de trein.

"In eerste instantie besloot de Nederlandse verkeersleiding van ProRail dat de Fyra niet sneller dan 100 km per uur mocht rijden. In een tweede fase werden twee ritten geschrapt voor een schouwing van het Nederlandse spoor", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Twee uur lang werd het spoor tussen Antwerpen en Rotterdam meter voor meter
geïnspecteerd. De treinen zouden beschadigd zijn door grote ijsblokken. Nader onderzoek moet meer duidelijkheid brengen over de precieze oorzaak. Vandaag rijden er geen Fyra's tussen Brussel en Amsterdam. De NMBS adviseert om via Roosendaal naar Nederland te reizen. De verbinding tussen Roosendaal en Essen wordt elk uur met een extra pendeltrein versterkt. "Wie Fyra-tickets gekocht heeft, kan die omruilen of zijn geld terugkrijgen", zegt Bart Crols.

Geduld kwijt

Het was deze week al de derde dag op rij dat de Fyra met grote problemen te maken kreeg. Dinsdag viel de helft van de treinen uit. Woensdag werden negen van de twintig ritten geschrapt. "Hoe lang houdt de NMBS die zelfkastijding nog vol? Haal die Fyra van de sporen, en leg een extra pendeltrein in Antwerpen en Roosendaal", had kamerlid Jef Van den Bergh van de meerderheidspartij CD&V in de voormiddag al op Twitter gegooid. "Ik was kwaad toen ik las dat de Fyra per dag nog maar 3.500 treinreizigers vervoert, nog niet half zoveel als de afgeschafte Beneluxtrein. De problemen stellen zich al sinds dag één en vorige week zei de NMBS zelf dat ze nog weken kunnen aanslepen. Ondertussen hebben de reizigers geen deftig alternatief ter beschikking. Vandaar mijn voorstel om de Fyra uit roulatie te halen. Los de problemen op zonder de reizigers te belasten en haal pas nadien de Fyra terug. Stuur de rekening naar de constructeur
AnsaldoBreda. Maar doe iets voor de merknaam zichzelf helemaal heeft kapotgereden".

Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) is tegen dat voorstel, maar wil als voorzitter van de kamercommissie Infrastructuur een hoorzitting organiseren in samenwerking met het Nederlandse parlement. Volgens Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke moet de regering het dossier naar zich toe trekken en de NMBS verplichten om de oude Beneluxtrein zo snel mogelijk weer op de sporen te krijgen.

Bron: Het Laatste Nieuws, 18 januari 2013.

 

NMBS en NS weer op het matje

België en Nederland gaan nog een hoorzitting houden over de Fyra. Dat zijn de voorzitters van de commissie Infrastructuur aan beide kanten van de grens overeengekomen.

"De NMBS, de NS en haar dochter NS Hispeed, die instaat voor het technische beheer van de hele Fyra-vloot, moeten uitleg komen geven", zegt voorzitter Sabien Lahaye-Batthue (Open Vld, foto). "Het is niet aan politici om voorstellen te doen. Dat er nu problemen zijn met de Fyra, is de volledige verantwoordelijkheid van de spoorwegmaatschappijen." Het idee van een spoorverbinding tussen Den Haag en Brussel mag voor Lahaye-Battheu versneld worden uitgevoerd.

Bron: Gazet van Antwerpen, 18 januari 2013.