Fyra: NMBS moet bestelling van toestellen opschorten


"De toestellen die momenteel niet meer mogen rijden, zijn Nederlands bezit. Het is nu in de eerste plaats aan de Nederlanders om maatregelen te nemen, want het onderhoud van de huidige toestellen is hun bevoegdheid. Dat de constructeur van de Fyra, de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, nu 30 monteurs naar Nederland stuurt om de problemen op te lossen, is een stap in de goede richting", zegt Sabien, die eerder benadrukte dat het in de eerste plaats aan de spoorwegmaatschappijen is om hun verantwoordelijkheid te nemen.

"Maar als de veiligheid in het gedrang komt, moeten ook de politici een krachtig signaal geven. En dat is nu nodig, gezien de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen, de hoogste veiligheidsinstantie van de spoorwegen, gisteren redenen zag tot het verbieden van alle Fyra-treinritten op de Belgische spoorlijn."

Hoorzitting

Gezien de aanslepende problemen met de nieuwe hogesnelheidslijn 'Fyra' tussen Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam nam Sabien als voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur afgelopen donderdag het initiatief om een hoorzitting te organiseren in samenwerking met het Nederlandse parlement.

"Gisteren schaarde de Nederlandse commissie Infrastructuur zich achter het voorstel. Er wordt gemikt op maandag 28 januari aanstaande om de hoorzitting te laten plaatsvinden. Niet alleen de NMBS, de NS en haar dochter NS Hispeed, die instaat voor het technische beheer van de hele Fyra-vloot, zouden tekst en uitleg moeten komen geven over de technische problemen waarmee de hogesnelheidstrein kampt en oplossingen moeten bieden. Ook bijvoorbeeld gebruikersorganisaties zullen het woord moeten kunnen nemen."