Overheid zet gebouwen douane te koop


De gebouwen aan de grensovergang van Callicannes werden eind de jaren '80
opgetrokken, maar met het Verdrag van Maastricht waren de douaneposten plots
overbodig. "De douanegebouwen staan ondertussen al twintig jaar leeg", zegt
burgemeester Christof Dejaegher. "Voor veel mensen is het leegstaande gebouw het
eerste wat ze zien als ze via Callicannes ons land binnenrijden. Bovendien
hebben we een aantal bloeiende horecazaken vlakbij de grensovergang. Zo moet
kijken de hotelgasten pal op het troosteloze gebouw. Dat willen we natuurlijk al
langer weg, maar het is niet aan ons om actie te overnemen aangezien wij geen
eigenaar zijn." Over wie nu eigenlijk de eigenaar van de gebouwen is, is sinds
kort duidelijkheid. "We hebben net zoals voor de andere leegstaande gebouwen in
onze stad een formulier voor de leegstandstaks verstuurt", legt de burgemeester
uit. "We hebben daarop bijzonder snel een antwoord gekregen dat het om gebouwen
gaat van de federale overheid die worden beheerd door de Regie der Gebouwen."
Dat is ook gebleken uit een antwoord op een vraag van Poperings
volksvertegenwoordigster Sabien Lahaye-Battheu.

Regie der Gebouwen

Met de leegstandstaks die hen wordt opgelegd, lijkt de federale overheid ook
eindelijk actie te willen ondernemen om de oude leegstaande gebouwen van de hand
te doen. "De oude controlepost en de luifel waar de wagens onderdoor moeten
rijden zouden worden over gedragen aan het Agentschap Wegen en Verkeer", gaat
Dejaegher verder. "Waarschijnlijk zal daar besloten worden om de luifel en
gebouwen af te breken. De rest van de oude kantoorgebouwen en de parking zal
door de Regie der Gebouwen te koop gesteld worden."

Tankstation?

Al lijkt ook een verkoop niet makkelijk te zullen zijn. Een tankstation zou
een oplossing zijn maar momenteel is de brandstof in Frankrijk goedkoper dan in
ons land. Maar nu wordt het dus nog even afwachten of zich een geïnteresseerde
koper zal aandienen, zoniet zal de federale overheid toch nog het geweer van
schouder moeten veranderen. Aan Franse zijde werd eerder in 2012 al beslist om
de speciale wegenpolitie onderdak te bieden in de voormalige gebouwen. De
gebouwen die de CRS momenteel gebruiken, voldoen niet langer, waardoor het
voormalige douanegebouw de ideale nieuwe plek is voor de wegenpolitie.

Bron: Het Laatste Nieuws, 18 februari 2013, Lisa Bacelle