Extra station aan Hill 60 voor herdenking '14-'18


Vanaf de zomer van volgend jaar zullen massa's bezoekers de sfeer van honderd
jaar Eerste Wereldoorlog komen opsnuiven in West-Vlaanderen, en meer bepaald in
de Westhoek. Wellicht zal de trein een niet onbelangrijk vervoermiddel zijn om
naar de Westhoek af te zakken en misschien zelfs van de ene site of gemeente
naar de andere te trekken.

Maar West-Vlaanderen is op het vlak van spoorverbindingen niet echt
overbedeeld. Nadat CD&V-volksvertegenwoordiger Roel Deseyn al aan de
alarmbel trok, doen nu ook volksvertegenwoordigers Sabien
Lahaye-Battheu (Open VLD) en haar collega Bercy Slegers
(CD&V) dat. Ze vroegen aan minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal
Labille (PS) welke inspanningen de NMBS zal doen om de Westhoek per spoor
vlotter bereikbaar te maken.

'De minister gaf aan dat de NMBS al verkennende gesprekken had met Toerisme
Vlaanderen', zegt Sabien Lahaye-Battheu. 'Het
treinaanbod zal tijdelijk aangepast worden in functie van de verwachte
reizigersstromen. Er zullen ofwel treinen met grotere capaciteit worden ingezet,
ofwel komen er extra treinen op de lijn Kortrijk-Poperinge. Een en ander wordt
afgestemd op het aantal evenementen en de grootte ervan op de kalender.'

Vanaf 2015 komt er ter hoogte van Hill 60 in de Ieperse deelgemeente
Zillebeke wellicht zelfs een tijdelijk perron. Vooral tijdens de weekends zal de
extra treinhalte ervoor zorgen dat deze bekende oorlogssite vlot toegankelijk is
per spoor. Het is niet uitgesloten dat de trein er in 2018 dagelijks zal
stoppen.

'Omdat uit het antwoord van de minister blijkt dat het globale dossier over
de problematiek nog in opmaak is, zet ik ondertussen wat druk op de ketel. Een
afronding van het dossier dringt zich op, want op basis hiervan moeten dan nog
de afspraken over de financiering en uitvoering van het project gemaakt worden',
besluit Sabien Lahaye-Battheu.

Bron: Het Nieuwsblad/De Standaard, 27 april 2013. 

 

NMBS wapent zich voor herdenking WO I

De NMBS bereidt zich voor op de extra reizigers die de honderdste verjaardag
van de Eerste Wereldoorlog ongetwijfeld met zich mee zal brengen. Zo overweegt
de spoormaatschappij om langere of zelfs extra treinen op de lijn Kortrijk-Ieper
in te zetten. Ook de mogelijkheid van een tijdelijk perron in Zillebeke wordt
onderzocht. Dat antwoordde minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille
(PS) op een vraag van Open Vld-Kamerlid Sabien
Lahaye-Battheu en haar CD&V-collega Bercy Slegers.

"Vanaf de zomer van 2014 zullen heel wat bezoekers de sfeer van '100 jaar
Groote Oorlog' komen opsnuiven in de Westhoek", aldus kamerleden Bercy Slegers
(CD&V) uit Wervik en Sabien Lahaye-Battheu
(Open Vld) uit Poperinge. "We vermoeden dat de trein een belangrijk
vervoersmiddel wordt voor de oorlogstoeristen om van de ene site naar de andere
te reizen. En laat West-Vlaanderen nu net achterop hinken op het vlak van
spoorverbindingen." Daarom vroegen de twee dames aan minister van
Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) welke inspanningen
vervoersmaatschappij NMBS zal leveren om de Westhoek toegankelijker te maken.

"De minister vertelde dat de NMBS verkennende gesprekken heeft gehad met
Toerisme Vlaanderen", zegt Sabien Lahaye-Battheu. "Normaal zal het treinaanbod gedurende de herdenkingsperiode tijdelijk aangepast worden in functie van het verwachte aantal reizigers. Ofwel zullen treinen met een grotere capaciteit, bijvoorbeeld
dubbeldekkers of langere treinen, ingezet worden, ofwel zullen er extra treinen
worden ingezet op de lijn van Kortrijk naar Poperinge. Dit vooral bij specifieke
evenementen."

Hill 60

Bovendien zou er vanaf 2015 een tijdelijke halte ter hoogte van Hill 60 in
Zillebeke komen. Via deze stopplaats belandden de reizigers meteen in het
oorlogslandschap. Al lijkt dat niet zo evident. "Momenteel is er slechts één
spoor in Zillebeke", zegt Bercy Slegers. "Er zijn dus twee opties. Ofwel moet de
trein er stoppen en meteen weer doorrijden om andere treinen op het spoor niet
te hinderen, ofwel moet er een tweede spoor aangelegd worden. Dat laatste ligt
niet voor de hand omdat de grond er bijzonder onstabiel is."

In Flanders Fields Museum

Voor Iepers burgemeester Jan Durnez (CD&V) is er niet zo veel haast
nodig. "De onderhandelingen zijn volop bezig en het is nog niet zeker of de
tijdelijke halte er komt. Pas in oktober 2014 gaat de herdenkingsperiode echt
van start en de aanleg van zo'n tijdelijke halte kan in enkele maanden gebeuren.
Als de halte er komt, is dat natuurlijk wel goed nieuws. Die kan dan dienen als
een soort verlengstuk van het In Flanders Fields Museum, waar het ook echt de
bedoeling is dat toeristen het oorlogslandschap verkennen. Welke plek kan een
betere illustratie zijn dan Hill 60, waar je de kraters en loopgraven van toen
nog kan zien? We hopen dus dat de halte realiteit wordt."

Bron: Het Laatste Nieuws, 27 april 2013.