Minder beschonken chauffeurs betrapt, wel meer chauffeurs onder invloed van drugs
Dit blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Joelle Milquet op een schriftelijke vraag van Sabien.
Vorig jaar kregen gemiddeld 120 chauffeurs per dag een tijdelijk rijverbod opgelegd (43.772 in totaal), in 2011 gebeurde dat dagelijks gemiddeld 134 keer (49.017 in totaal), 142 keer in 2010 (51.745 in totaal), 136 keer in 2009 (49.601 in totaal) en 132 keer in 2008 (48.030 in totaal).
Hieronder treft u de cijfers per categorie voor de verschillende jaren.
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
tussen 0,5 en 0,8 promille (3 |
10.690 |
11.568 |
12.948 |
14.149 |
12.181 |
ten minste 0,8 promille (6 |
34.810 |
35.510 |
36.536 |
32.574 |
29.039 |
drugsintoxicatie (12 uren |
2.530 |
2.523 |
2.261 |
2.294 |
2.552 |
TOTAAL |
48.030 |
49.601 |
51.745 |
49.017 |
43.772 |
"Rijden onder invloed van alcohol is, naast onaangepast rijgedrag en de gordel niet dragen, volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een van de drie terugkerende fenomenen bij dodelijke verkeersongevallen", zegt Sabien. "Vorig jaar was er weliswaar een daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op onze wegen tot 672 (775 in 2011 en 742 in 2010), maar de Europese doelstelling om het aantal verkeersdoden in de EU tegen 2020 met de helft te doen afnemen in vergelijking met 2010, ligt nog erg veraf."
"Naast de noodzakelijke controles en campagnes moet ook worden bekeken hoe de gerechtelijke afhandeling van dodelijke verkeersongevallen kan worden verbeterd. We moeten bijvoorbeeld een duidelijk signaal geven dat wie rijdt onder invloed van alcohol en een dodelijk verkeersongeval veroorzaakt, zich onaanvaardbaar gedraagt en bijgevolg ook passend moet worden gestraft", besluit Sabien.