Nieuwe rode kentekenplaat voor landbouwtractoren: Sabien interpelleerde staatssecretaris Wathelet


Hobbyboeren en liefhebbers van kleine en iets oudere types van tractoren zijn helemaal niet te spreken over het feit dat zij met een rijbewijs "C" en met witte diesel moeten rijden, en naar de periodieke technische controle moeten. Nochtans vormen zij geen concurrentie voor de transportsector, en komen zij amper op de openbare weg.

De landbouworganisaties werden en worden sinds 1 juni overstelpt met vragen en opmerkingen. Klopt het dat de betrokken administraties niet voldoende voorbereid waren mbt deze nieuwe regelgeving? Werd er overleg gepleegd tussen uw kabinet en de administratie en de medewerkers van de minister van Financiën en diens administratie

De nieuwe oplossing omtrent het gebruik van landbouwtractoren, hetzij voor landbouwdoeleinden, hetzij voor transportdoeleinden, is tot stand gekomen na een vruchtbare samenwerking tussen de administraties van Financiën en Mobiliteit. Tegelijkertijd werd eveneens overleg gepleegd met alle stakeholders, zoals het Agrofonds, de landbouwaannemers, de transportfederatie, de invoerders van landbouwtractoren enz.

 

Is de Staatssecretaris bereid voor de categorie van hobbyboeren en liefhebbers een bijsturing te doen, en komt er aldus een werkbare regeling voor hen?

Landbouwtractoren met landbouwactiviteiten, gebruikt door landbouwers en landbouwaannemers, krijgen een rode nummerplaat. Fiscaal gezien mogen zij met rode diesel rijden. Landbouwtractoren die voor transportdoeleinden worden gebruikt, hebben een gewone nummerplaat. Fiscaal gezien moeten zij met gewone witte diesel rijden, waarop accijnzen worden betaald. Landbouwers en landbouwaannemers die met hun landbouwtractoren ook transportactiviteiten voor derden willen uitvoeren, mogen hun rode nummerplaat behouden, maar moeten dit transport wel declareren aan de
fiscus en daarop de normale accijnzen betalen. Particulieren zoals tuinaannemers, groenonderhouders en gemeenten die een landbouwtractor gebruiken moeten een gewone nummerplaat hebben. Fiscaal gezien zullen ze gewone witte diesel moeten betalen.

Volgens de fiscale reglementering moeten voertuigen die hoofdzakelijk op de openbare weg rijden op gewone diesel rijden. Daaraan wordt niets veranderd. Daarvoor wordt het criterium gebruikt voor de periodieke technische controle. Landbouwtractoren die door Mobiliteit aan een technische controle worden onderworpen, zullen bijgevolg op witte diesel moeten rijden. Het is de bedoeling om alle zwaardere tractoren die meestal voor transportdoeleinden worden gebruikt, aan een periodieke technische controle te onderwerpen. Daarvan zullen de volgende landbouwtractoren worden vrijgesteld: landbouwtractoren met een maximale massa tot 3,5 ton en landbouwtractoren die ouder zijn dan 25 jaar. Concreet zullen particulieren met een landbouwtractor die lichter is dan 3,5 ton of ouder is dan 25 jaar alleen een accijns van 21 euro per duizend liter moeten betalen en ook niet naar de technische controle moeten gaan.

 

In het kader van het hervormde Europees landbouwbeleid wordt het thema ‘vergroening' een belangrijk én verplicht gegeven voor de landbouwers, in die zin dat ze verplicht worden om een inspanning te leveren voor natuur en groen in het algemeen. Eén van die punten die de Europese Commissie naar voor schuift is het collectief beheer van groengebieden ter invulling van de vergroeningsfactor. Daarom moet het mogelijk zijn om dergelijke opdrachten te kunnen uitvoeren als landbouwer met eigen machines en tractoren. Op vandaag is dat met de gewijzigde wetgeving rond de G-kentekenplaat niet mogelijk. Ook ander groenonderhoud door landbouwers, in opdracht van gemeenten of andere overheden lijkt problemen te zullen scheppen. Ook hiervoor lijkt een pragmatische aanpak aangewezen. Kan de Staatssecretaris duidelijkheid scheppen? Zullen deze activiteiten verder kunnen worden uitgevoerd door landbouwers?

Financiën precies moeten definiëren wat moet worden verstaan onder landbouwactiviteiten die door een landbouwer kunnen worden uitgevoerd. Het is namelijk de bedoeling om alleen transportactiviteiten voor rekening van derden uit te sluiten, maar niet de activiteiten die verband houden met de landbouw, zoals de opdrachten die de landbouwer moet vervullen in het raam van het collectief beheer van het groengebied of om in de winter zout te strooien op landelijke wegen. We zullen dit verder bekijken met Financiën.