Stiptheid van de treinen: hoog tijd om falende beleid om te keren


In 2010 was 45,8% van de vertragingen te wijten aan de NMBS, dus treinen die in panne staan. In 2012 bleef dat aandeel stabiel op 45,7%. Volgens Infrabel, verantwoordelijk voor de infrastructuur, is enerzijds de lange, harde winter een verklaring en zijn er anderzijds externe factoren (koperdiefstallen, spelende kinderen of ongevallen op spoorovergangen), die in 2005 voor 20 à 25% van de vertragingen verantwoordelijk waren; vorig jaar was dat al 35% en de laatste maanden 40%. In zijn antwoord verwees minister Labille vanmiddag ook uitgebreid naar die externe factoren.

"Het 128-puntenplan, dat de NMBS en Infrabel in 2011 lanceerden en dat de stiptheidsgraad moest verhogen naar 90 % in 2015, levert voorlopig geen resultaten op. 563 miljoen euro later lijkt dit einddoel verderaf dan ooit. Ook het aantal afgeschafte treinen ligt bijzonder hoog. We zouden dit jaar afklokken op ongeveer 30.000 afgeschafte ritten. Dat zijn er dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Onaanvaardbaar. Het is dus hoog tijd om te remediëren. Ik roep de nieuwe CEO van de NMBS, Jo Cornu, dan ook op om meteen te bekijken waar dat plan voor verbetering vatbaar is en om van stipte treinen een absolute prioriteit te maken", stelt Sabien, die hiervoor steun vond bij de minister.

"De redenering, die u deze week in ‘Knack' poneerde, namelijk dat ‘een trein niet te laat kan zijn, als hij op tijd vertrekt', is wat kort door de bocht", knipoogde het liberale kamerlid nog naar de minister. "Elke minister belooft ons stiptere treinen. Maar wij kunnen met de reiziger alleen maar vaststellen dat het beleid faalt. Het is vijf na twaalf. De verantwoordelijken moeten de recent goedgekeurde spoorweghervorming aangrijpen en alle zeilen bijzetten om de negatieve trend om te buigen."

Tot slot, op vraag van enkele commissieleden zal ook de vraag worden gesteld aan de stiptheidsmanagers van Infrabel en NMBS, die na het rampjaar 2010 werden aangesteld, om in de Kamercommissie Infrastructuur tekst en uitleg te komen verschaffen over de trieste cijfers.