Stiptheid treinen naar historisch dieptepunt


Sinds de start van de metingen in 1981 hadden de treinen nog nooit zoveel vertraging. 2013 dreigt het slechtste jaar ooit te worden voor het Belgische spoor. Dat blijkt uit de statistieken van Infrabel. Tot nu toe was 2010 hét rampjaar inzake stiptheid. Maar na een lichte verbetering de afgelopen jaren gaat het steil bergaf. Ook het aantal afgeschafte treinen ligt opmerkelijk hoog. Als er niets verandert, klokt het Belgische spoor in 2013 af op bijna 30.000 afgeschafte treinen. Dat is dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Toen werden er nog 'maar' 15.849 afgeschaft. Het vorige dieptepunt uit 2010 (25.192) wordt aan diggelen geslagen.

563 miljoen

Infrabel en NMBS lanceerden in 2011 een groot stiptheidsplan. De kostprijs daarvan is 563 miljoen euro. Het plan bevatte meer dan 120 maatregelen om de stiptheid van de treinen te verbeteren. Zo hebben beide maatschappijen nu een eigen 'stiptheidsmanager' die de situatie opvolgt. Op het terrein wordt gewerkt aan snellere interventies bij pannes en storingen. Maar ondanks die investeringen blijft de stiptheid achteruitboeren. Tot grote ergernis van de reiziger en van de parlementsleden. "Minister na minister belooft ons stiptere treinen. Toch kunnen wij alleen vaststellen dat het beleid faalt", zegt Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), voorzitster van de commissie Infrastructuur in de Kamer. Vandaag moet minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) zich in de commissie verantwoorden over het vertragingsrecord. Labille erkent dat de stiptheid "een cruciaal werkpunt" is van de vernieuwde NMBS. "De stiptheid verbeteren is een van de belangrijkste taken voor spoorbaas Jo Cornu", klinkt het op zijn kabinet.

Onderhoud

Voor de parlementsleden is de maat vol. Meerderheidspartijen CD&V, sp.a en Open Vld eisen dat de stiptheidsmanagers van Infrabel en NMBS uitleg geven. "Het succes en de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer staat of valt met de stiptheid. Reizigers worden te vaak geconfronteerd met vertragingen en afgeschafte treinen. Dat kan niet langer", zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den  Bergh. Hij vraagt zich hardop af wat er gebeurd is met de half miljard euro aan stiptheidsinvesteringen. "En wat zal de NMBS ondernemen om de stiptheid op korte termijn drastisch te verbeteren?"

"Veel geld, weinig resultaten", zo vat woordvoerder Jan Vanseveren van TreinTramBus (TTB) het actieplan voor de stipte treinen samen. De reizigersvereniging eist een evaluatie van het plan. "Vooral de NMBS heeft boter op het hoofd. De reden is dat de NMBS verantwoordelijk is voor het gebrekkige onderhoud van de treinen", aldus Vanseveren. Uit de spoorstatistieken blijkt dat de NMBS verantwoordelijk is voor bijna de helft van de vertragingen. Volgens woordvoerder Bart Crols is het stiptheidsplan "een blijvende inspanning die wordt doorgevoerd en geoptimaliseerd". De stiptheidsmanager van de NMBS mag de pers niet te woord staan.

Bron: De Morgen 9 oktober 2013.

 

Stiptheid treinen duikt naar historisch dieptepunt

2013 dreigt het slechtste jaar ooit te worden voor het Belgische spoor. Uit de statistieken van Infrabel blijkt dat de treinen sinds de start van de metingen in 1981 nooit zoveel vertragingen hadden.

Ook het aantal afgeschafte treinen ligt bijzonder hoog. Als er niets verandert, klokt het Belgische spoor dit jaar af op bijna 30.000 afgeschafte ritten. Dat zijn er dubbel zoveel als vijf jaar geleden (15.849). Het vorige dieptepunt (25.192) uit 2010 wordt aan diggelen geslagen. De NMBS en Infrabel hebben in 2011 nochtans een groot stiptheidsplan gelanceerd dat meer dan 120 maatregelen bevatte en 563 miljoen euro kostte. Zo hebben beide maatschappijen nu een eigen 'stiptheidsmanager' die de situatie opvolgt en wordt er op het terrein gewerkt aan snellere interventies bij pannes en storingen. Maar ondanks die investeringen blijft de stiptheid dus achteruitboeren. Tot grote ergernis van de reizigers én van de parlementsleden. "Minister na minister belooft ons stiptere treinen. Toch kunnen we alleen vaststellen dat het beleid faalt", zegt Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), voorzitster van de commissie Infrastructuur in de Kamer. Vandaag moet minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) zich in die commissie verantwoorden over het diepterecord. Meerderheidspartijen CD&V, sp.a en Open Vld eisen ook tekst en uitleg van de stiptheidsmanagers van Infrabel en NMBS.

Bron: Het Laatste Nieuws, 9 oktober 2013.