Taxiritten kosten NMBS vier keer meer in vijf jaar tijd


"Reizigers, die stranden door een geschrapte of vertraagde laatste trein kunnen een beroep doen op de taxidiensten van de NMBS voor het resterende gedeelte van hun reistraject, en dit voor rekening van de NMBS. Ook het treinpersoneel maakt gebruik van deze dienst om van en naar het depotstation te raken om bijvoorbeeld eerste of laatste treinen te kunnen bedienen", licht Sabien toe.

De kost van deze dienstverlening is niet min, en stijgt jaar na jaar. Over de jaren heen blijft de gemiddelde kostprijs van één rit 77 euro.

 

Aantal ritten

Totale kostprijs

2006

 

61.018€

2007

 

70.131€

2008

 

152.294€

2009

1.520

117.052€

2010

2.470

189.993€

2011

3.005

231.389€

 

Via verschillende informatiekanalen worden de reizigers geïnformeerd over deze dienstverlening. De informatie is opgenomen in de brochure ‘Charter van de reiziger' die beschikbaar is in elk station, op de website www.nmbs.be, en sinds 1 december 2009 wordt er melding van gemaakt in de vervoersvoorwaarden van de NMBS.

Bijkomend stelde Sabien hierover deze week in de Kamercommissie Infrastructuur volgende mondelinge vragen aan minister Labille:

1. Overweegt u maatregelen om die kostprijs onder controle te houden? Zoja, de welke?
Zoniet, wat zijn uw overwegingen?

2. Reizigers hebben recht op taxivervoer voor rekening van de NMBS indien de laatste aansluiting niet gegarandeerd wordt. Cijfers tonen aan dat de voorbije jaren steeds meer treinen geschrapt worden. Is dit ook het geval voor de laatste aansluitingen? Worden er verhoudingsgewijs meer treinen geschrapt die de laatste aansluiting moeten garanderen?

Minister Labille gaf alleen het volgende mee in zijn antwoord:

Er wordt door de NMBS, in het kader van artikel 36 van haar Algemene Vervoersvoorwaarden enkel een beroep, gedaan op een taxi in geval van overmacht zoals bijvoorbeeld wanneer de laatste trein wordt afgeschaft of wanneer grote vertragingen leiden tot verbroken aansluitingen en er geen andere mogelijkheid bestaat om de reizigers naar hun bestemmingsstation te brengen.

Dit alternatief vervoer is een verplichting opgenomen in de Europese reglementering. De uitvoering ervan is niet afhankelijk van de al dan niet voorziene middelen. Een betere stiptheid en betrouwbaarheid van het rollend materieel moeten toelaten deze taxikosten te beperken.  

Indien er geen personeel van de NMBS meer aanwezig, is dan kunnen de reizigers een beroep doen op een taxi. Belangrijk is dat het betalingsbewijs wordt bijhouden. De betrokken reiziger kan dan terugbetaling vragen via de centrale klantendienst van de NMBS Mobility.