Sabien wil snelle uitvoering nieuw vervoersplan NMBS


In 2010 lanceerden NMBS en Infrabel een 128-puntenplan om de stipheidsgraad van de treinen te verhogen naar 90% tegen 2015. Er werden ook twee stiptheidsmanagers aangesteld om dit te realiseren. Uit een recent rapport van Infrabel en NMBS blijkt dat het stiptheidspercentage voor 2013 amper 86,8% bedraagt en men verwacht dat dit cijfer de laatste maanden nog zal verslechteren.

De stiptheidsmanagers stelden in de commissie dat 40,3% van de vertragingen wordt veroorzaakt door externe factoren, 35,1% valt te wijten aan NMBS en 18,9% aan Infrabel. Ze merkten op dat het 128-puntenplan, dat deze vertragingen aan banden moet leggen, wel zijn eerste vruchten afwerpt. "Maar deze resultaten worden verdronken in een oceaan van onvoorziene oorzaken en recent opgekomen beïnvloedingsfactoren." Zo neemt het aantal zelfdodingen en kabeldiefstallen toe, zijn er steeds meer bouwwerven door investeringen in de infrastructuur en worden er sinds 2010 striktere veiligheidssystemen geïmplementeerd die bepaalde procedures vertragen. "Veiligheid blijft prioriteit nummer 1, voor stiptheid", klonk het.

Sabien stelde dat de uitvoering van het nieuwe vervoersplan essentieel is om de druk op de dienstverlening te verminderen. "Ondanks het feit dat het aantal treinreizigers sterk is toegenomen, werken de spoorwegen nog altijd met het vervoersplan van 1998. Onbegrijpelijk. Alle voorbereidende acties werden intussen genomen, het nieuwe plan is klaar, maar desondanks werd de uitvoering met een jaar uitgesteld tot 14 december 2014. Ik dring er dan ook op aan bij de minister om het nieuwe vervoersplan snel in gebruik te nemen", pleitte Sabien. De stiptheidsmanagers steunden overigens haar vraag gezien het vervoersplan dé basis vormt voor een dienstverlening op maat van de reiziger.