Sabien interpelleert minister Labille over zijn beleidsnota


Collega Herman De Croo verwoordde het in februari 2012 in de commissie Infrastructuur, met verwijzing naar de tientallen filialen van de NMBS-Holding, Infrabel en NMBS als volgt: "De NMBS Groep is een kroostrijk gezin, met dochters, kleindochters, neven en nichten, die allemaal gezegend zijn door de heilige Drievuldigheid, de drie spoorwegmaatschappijen."

Er werd ook naar verwezen in het verslag van het Rekenhof van september 2012 over de financiële stromen tussen de vennootschappen van de NMBS Groep. "Van de 114 dochterondernemingen werden er maar liefst de helft (57) opgericht sedert 2005 (Holding: 25, NMBS reizigers: 8, NMBS goederen: 20, Infrabel: 4). Er is een ernstig gebrek aan toezicht op de dochterondernemingen en een gebrekkige beheersing van risico's. Het beleid van de voorbije jaren om steeds meer opdrachten uit te besteden aan dochterondernemingen is nadelig voor de uitoefening van de opdrachten van openbare dienst van de NMBS Groep", leert Sabien uit het verslag.

Daarom besliste het kernkabinet in januari 2013 "dat de deelname in de dochtermaatschappijen, waarvoor de moedermaatschappijen niet beschikken over de meerderheid van de aandeelhouders, opnieuw zou worden geëvalueerd in termen van opportuniteiten en van meerwaarde voor de taken van openbare dienstverlening en dat de dochtermaatschappijen, waarvoor de moedermaatschappijen over de meerderheid beschikken, opnieuw in de moedermaatschappijen zouden worden geïntegreerd".

Vandaag vroeg Sabien minister Labille een stand van zaken en ze verwees ook naar een passage uit een antwoord van zijn voorganger Magnette op haar parlementaire vraag, namelijk "dat minimum een derde van de bestaande dochterondernemingen zou kunnen worden gerationaliseerd". Minister Labille verzekerde dat een en ander uitdrukkelijk is opgenomen in het ‘mission statement' van de nieuwe CEO's, maar merkte ook op dat de helft van de dochterondernemingen afhangt van NMBS Logistics, dat een privaat filiaal is.