Treinramp bezorgt Wetteren financiƫle kater


Spoorwegbeheerder Infrabel schiet alle mensen die geëvacueerd werden na de treinramp van 4 mei een deel van de kosten die ze maakten voor. Tenminste als die een rechtstreeks gevolg waren van de treinramp. Maar hoe zit het met de kostenberg waarmee de betrokken gemeenten werden opgezadeld na het ontsporen van de wagons vol acrilnitril? Sabine Lahaye-Batheu van Open VLD legde de vraag voor aan bevoegd minister Labille (PS). 'Infrabel heeft zich bereid verklaard met de betaling van de facturen van de drie boten voor het afvoeren van het bluswater en van de factuur met betrekking tot de prestaties waartoe de spoorwegbeheerder zelf opdracht heeft gegeven', klinkt het omslachtig. 'De kosten van de gemeenten en lokale besturen betreffende de hulpverlening na het treinongeval zijn niet inbegrepen. Infrabel heeft alle reeds binnengelopen facturen geconcentreerd en het gaat over een bedrag van meer dan 800.000 euro.'

Tot nog toe gebeurde er geen enkele terugbetaling. En Infrabel benadrukt nogmaals dat elke terugbetaling gebeurt onder voorbehoud, want de aansprakelijkheid van de spoorwegbeheerder is (nog) niet aangetoond. Dus is ieder 'voorschot' in se een tegemoetkoming ofgoodwill van Infrabel. Met andere woorden: de betrokken gemeenten zullen het proces moeten afwachten om geld terug te vorderen.

Gevaarlijk precedent

'Wanneer gaat dat zijn, binnen 20 jaar?' zegt schepen van Mobiliteit De Wulf . 'We hebben het niet over het zetten van koffie en het leveren van broodjes en boterkoeken. Wel over het inzetten van gemeentepersoneel in de crisiscel, de brandweer, politie en nog zovele andere zaken. Dat kostte ons een berg geld. De rekeningen zijn opgelopen tot om en nabij de 400.000 euro. Ook Wichelen en Lede hebben kostendossiers. En dat door een accident waar we niks aan kunnen doen. In tijden van crisis zo'n bom geld op tafel moeten leggen, dat is niet niks. We krijgen een proficiat voor de wijze waarop we deze ramp aanpakten, maar daarmee betalen we geen facturen. Ik vraag me af of gemeenten die vanaf nu weten dat ze op geen enkele financiële tegemoetkoming moeten rekenen na zo'n ramp, zich nog even dubbel gaan plooien als Wetteren en onze buurgemeenten deden.'

Bron: Het Nieuwsblad, 13 december 2013.

 

Treinramp kost gemeentes al 800.000 euro

De kosten die de verschillende gemeentes maakten bij de afhandeling van de treinramp in Wetteren op 4 mei wordt vandaag geraamd op 800.000 euro. Dat werd gezegd in de commissie Infrastructuur van het federale parlement. Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) wou weten van de bevoegde minister Jean-Pascal Labille of de facturen eveneens worden vergoed door Infrabel. Maar daar wil de minister voorlopig geen gevolg aan geven. "Infrabel helpt de particulieren bij het terugbetalen van de directe kosten van de evacuatie en betaalt de facturen van de drie boten die het bluswater afvoerden. Onder voorbehoud van aansprakelijkheid. Het onderzoek naar de oorzaak van de feiten is niet afgerond. De facturen van de gemeentes worden dus nog niet terugbetaald", stelt de minister.

Bron: Het Laatste Nieuws, 13 december 2013.