Sabien organiseert hoorzitting met DIV in commissie Infrastructuur


Dienst Inschrijving VOERTUIGEN

 

  • Inschrijvingen, jaarlijks gemiddelde: 1.750.000
    in 2013: 1.591.269, waarvan 1.176.539 (73,94%) via WebDIV

  • Schrappingen, jaarlijks gemiddelde: 1.250.000

  • Infokiosk, jaarlijks gemiddelde: 550.000 telefonische oproepen

  • Callcenter, jaarlijks gemiddeld: 160.000 beantwoorde oproepen
    (80% van het totaal aantal oproepen)

  • Help.div, jaarlijks gemiddelde: 55.000 e-mails

  • Website FOD, maandelijks gemiddelde: 70.000 bezoekers, waarvan 40% bestemd voor de DIV

  • Antennes: 9 provinciale antennes + 1 centrale antenne in Brussel

  • Personeel: +/- 124 FTE (Dienst Inschrijvingen; centrale en provinciale diensten)

     

    Bereikbaarheid en communicatie

    Navraag bij verzekeringsmakelaars deed Sabien aanklagen dat DIV moeilijk telefonisch bereikbaar is en dat de informatie vaak verschilt van beheerder tot beheerder.

    Ook zouden nieuwe procedures vaak niet worden meegedeeld aan makelaars.

    De heer Scheerlinck erkende enigszins dat de bereikbaarheid een probleem is, gezien het beperkte personeelsbestand. Als in een antenne op een dag één of twee mensen ziek zijn, heeft dat meteen serieuze gevolgen. Dan wordt ze zelfs iemand van Securitas ingeschakeld om de veiligheid te waarborgen. Door de langere wachttijden is er dan immers meer kans op agressie.  Hij benadrukte dat het telefoonverkeer moet worden beperkt door zoveel mogelijk online te regelen, bijvoorbeeld ook de achterstand kan via het internet worden nagegaan.

    Over de gebrekkige communicatie naar de sector was hij wel enigszins verwonderd. Hij verwees naar de Infoflash, waarop 3.200 mensen zijn geabonneerd en die bijvoorbeeld wordt gebruikt om makelaars in te lichten wanneer een applicatie tijdelijk is geblokkeerd.

     

    Niet-inschrijving

    Navraag bij Justitie leerde Sabien dat er jaarlijks 8.000 veroordelingen zijn wegens niet-inschrijving van voertuigen. Gezien dat alleen nog maar de veroordelingen zijn, moet dat aantal in werkelijkheid nog veel hoger liggen.


    Nepinschrijving

    Sabien bracht ook de problematiek van de nep-inschrijvingen ter sprake, waarover ‘De Tijd’ op 4 februari 2014 berichtte. Van de 486.065 auto's die vorig jaar zijn ingeschreven, werden er ruim 31.000 binnen een maand uitgeschreven. Volgens de officiële inschrijvingscijfers stagneerde de Belgische automarkt op 486.065 stuks (-0,1%). Maar als de wagens die binnen een maand weer worden uitgeschreven van die cijfers worden afgetrokken, krijgen we een ander beeld. Dan zakt de automarkt met 1,5% naar 455.168 stuks. Een inschrijving van een nieuwe wagen kan snel weer worden geschrapt. Dat gebeurt vaak om vergissingen recht te zetten. Maar het grote aantal schrappingen (30.897 in 2013) doet vermoeden dat er iets anders aan de hand is. Valse inschrijvingen zijn een echte plaag, zegt de sector al jaren. Sommige invoerders maken er een sport van om grote aantallen auto's in te schrijven en al na amper enkele dagen weer uit te schrijven. De nepinschrijvingen zijn een makkelijke manier om een verkooptarget te halen of om de populariteit van een merk artificieel op te krikken. De inschrijvingscijfers zijn immers de meest gebruikte maatstaf om het marktaandeel of de populariteit van een merk te meten. Nepinschrijvingen zijn ook een manier om van overstocks af te raken. De reeds ingeschreven wagens met enkele kilometers op de teller worden doorverkocht aan traders en gaan dan vaak naar het buitenland. Daar worden die 'al gebruikte wagens' met grotere kortingen verkocht dan de korting die op splinternieuwe wagens wordt gegeven.

     

Europees formaat kentekenplaat en concessie naar bpost: implementatie op 15 november 2010

 

Kentekenplaat:

  • 7 karakters

  • Robijn rood opschrift (RAL 3003) op witte achtergrond

  • Voorafgegaan door Europees symbool, de letter B en een gele cirkel van 12 sterren op een blauwe achtergrond

  • Wagen en moto volgens het model 1-ABC-123 (uniek in Europa)

  • 3 plaatformaten voor de wagens (rechthoekig, vierkant en “kleine” plaat)

  • Voorplaat en reproductie: niet-officiële plaat maar bevat identieke fysieke kenmerken

  • Nieuw formulier aanvraag tot inschrijving

  • Nieuw kentekenbewijs: A4- formaat + zandkleurig

 

Nieuw aanvraagformulier tot inschrijving:

  • keuze formaat van de kentekenplaat;

  • leveringsadres voor de kentekenplaat;

  • mogelijkheid tot “spoedlevering”

     

    Nieuw kentekenbewijs:

  • A4 formaat;

  • Zandkleurig;

  • barcode voor “track & tracing”

  • Alle codes zijn conform aan het Europees gelijkvormigheids-
    attest en aan de Europese richtlijnen ter zake

 

Nieuwe informatica-applicatie DIVNew: in productiestelling in mei 2012

eerste fase in de aanloop naar de Kruispuntbank Voertuigen

 

 

De G- kentekenplaat - 1 juni 2013

 

  • Maandelijks gemiddelde: 7.000

  • toelating FOD Financiën betreffende  het gebruik van rode diesel

  • Betrokken voertuigen waarvan de datum eerste inschrijving:
             a) voor 1 januari 2002: moeten heringeschreven worden voor 1 januari 2015;
             b) van 1 januari 2002 en vóór 1 januari 2007: moeten heringeschreven worden voor 1 juli 2014;
             c) vanaf 1 januari 2007: moeten heringeschreven worden voor 1 januari 2014.

  • Problematiek van de feitelijke verenigingen: de inschrijving op naam van een feitelijke vereniging is niet wettelijk aangezien deze niet beschikt over een juridische persoonlijkheid.

 

Dubbel kentekenbewijs - 1 september 2013

 

Sedert 1 september 2013 bestaat het kentekenbewijs uit twee delen. Elk deel zal apart bijgehouden worden, één deel “voertuig” en één deel “thuis”.

  • één deel voor in het voertuig

  • een ander deel dat thuis bewaard moet worden

  • aflevering kentekenbewijs door Bpost tegen betaling €26

  • aflevering kentekenbewijs + kentekenplaat door Bpost tegen betaling: €30

  • enkel geadresseerd aan het officieel adres van de titularis (geen tweede leveringsadres mogelijk)

  • bij elke transactie waarbij een nieuw kentekenbewijs moet afgeleverd worden

  • geen omruiling aan loket van beschadigd exemplaar = nieuw kentekenbewijs

  • verlies/diefstal één deel: verklaring bij politie + aanvraag duplicaat mits voorlegging politieattest én resterend deel (jaarlijks 8.000 à 9.000 diefstallen van inschrijvingsbewijzen)

  • geen afschrift (kopie) meer voor leasing

 

Concessie schrappingen – 1 november 2013

 

  • Vertraging vermijden in de afhandeling van schrappingen (fiscale gevolgen en klachten van de burger / Federale Ombudsman)

  • De traceerbaarheid optimaliseren

  • Het risico op verlies uitsluiten

Vanaf 1 november 2013 wordt de schrapping uitgevoerd door bpost. Naast de bestaande diensten (brievenbussen in alle antennes en normale verzending door de post) een nieuwe (optionele) dienst aangeboden door bpost, nl. het afleveren in alle bpost kantoren (600) met aflevering van een ontvangstbewijs.

 

 

Verplicht gebruik WebDIV  - 1 januari 2014

 

Vanaf 1 januari 2014 wordt het gebruik van WebDIV verplicht telkens wanneer de mogelijkheid hiertoe bestaat (14% van de papieren aanvragen kunnen via WebDIV, 22% van de aan loket aangeboden aanvragen kunnen via WebDIV)

 

Voordelen van WebDIV:

  • geen wachttijden aan de loketten DIV

  • geen papieren aanvraag meer op te sturen naar DIV

  • geen wachttijd in drukke periodes voor papieren aanvragen

  • onmiddellijke bevestiging van het slagen van de inschrijving

  • de nieuwe kentekenplaat is onmiddellijk gekend

  • uw kentekenplaat/kentekenbewijs in 24u geleverd
            

Klantgerichte oplossing:

bij blokkering inschrijving = klant print meegeven of blokkeringsignaal bij DIV ontvangen   

 

Wat kan nu al via WebDIV?

  • commerciële kentekenplaten verlengen

  • de inschrijving van alle soorten voertuigen, behalve oldtimers

  • nieuwe voertuigen: alleen de officieel in België gekochte voertuigen

  • tweedehandsvoertuigen: alleen de voordien in België ingeschreven voertuigen, met uitzondering van de moto’s

 

WebDIV+: bedoeling is om de voertuigen die momenteel nog niet via WebDIV kunnen worden ingeschreven, ook per WebDIV te laten inschrijven.

Het gaat om: ingevoerde voertuigen, tweedehands motorfietsen, overdrachten, herinschrijvingen, oldtimers, duplicaten, gepersonaliseerde kentekenplaten, correcties, …

 

Gefaseerde aanpak:

  • ingevoerde voertuigen: noodzakelijk = e-705 + préregistratie parallelle sector

  • motorfietsen: voorstel Europees ontwerp tot verplichte keuring = dus perforatie kentekenbewijs

 

Inschrijving Bromfietsen en Lichte Vierwielers (zgn brommobielen)

 

  • 31 maart 2014: inschrijving van nieuwe voertuigen via preregistratie, alsook de herinschrijvingen van deze voertuigen

  • begin 2015: regularisatie van het bestaande voertuigenpark

  • Beperkt aantal gegevens

  • Zelfde plaatformaat als de motorfietsen

  • Plaat met index “S”

  • Onderscheid tussen klasse A en B zichtbaar via de kentekenplaat

  • Inschrijving via WebDIV

 

Hervorming tijdelijke kentekenplaten van korte duur

 

  • Export kentekenplaat “X”

  • Eenmalige toekenning “X-” kentekenplaat voor één maand

  • “X-” kentekenplaat = niet verlengbaar

  • Persoonlijke aanbieding aan loket

  • Kentekenplaat “W” van korte duur voor maximaal zes maanden

  • “W-” kentekenplaat voor Belgen verblijvend in buitenland, wachtregister, …

  • Voorplaat wordt met de officiële kentekenplaat geleverd

 

Hervorming Commerciële Kentekenplaten – 1 oktober 2014

        

  • Wijziging in de samenstelling van de karakters

  • Jaartal in de kentekenplaat zelf verwerkt

  • Een kentekenplaat “technisch - Y” en een kentekenplaat “handelaar - Z”

  • Bijkomende categorieën van rechthebbenden

  • Toekenningsvoorwaarden worden later geëvalueerd

  • Via WebDIV mits elektronisch BTW- signaal

  

Hervorming Gepersonaliseerde Kentekenplaten

  • Afschaffing van het indexcijfer “9”

  • DIV- stempel in het begin van de plaat (uiterst links)

  • Reservatie van de plaat is gelinkt aan een chassisnummer

  • Grotere keuze in de mogelijkheden = liberalisering

  • Houdt een wijziging in op het niveau van de “oldtimer” kentekenplaat

DIENST HOMOLOGATIES

Homologatie = goedkeuring, een akkoordverklaring of certificering van een goedkeuringsinstantie (in België is dit de Dienst Homologaties Voertuigen binnen de FOD Mobiliteit en Vervoer) dat één voertuig of een voertuigtype voldoet aan alle relevante technische en bestuursrechterlijke bepalingen. Het document afgeleverd door de goedkeuringsinstantie waarin het goedgekeurd voertuig (type) wordt beschreven, draagt de naam goedkeuringscertificaat.

Waarom een homologatie?

  • Een gehomologeerd voertuig voldoet aan de gestelde technische en administratieve vereisten waardoor het op een verantwoorde manier aan het openbaar verkeer kan deelnemen.

  • Er gaat hierbij een bijzondere aandacht uit naar de aspecten veiligheid, milieu en open markt.

  • Veiligheid voor alle weggebruikers (de bestuurder, inzittende, voetgangers, …). Concreet houdt dit in dat o.m. remmen, veiligheidsgordels, banden, scherpe delen,in ieder geval moeten voldoen aan de technische vereisten.

  • Milieu omvat zowel de uitstoot van gevaarlijke gassen als het geluidsniveau.

  • Open markt baseert zich op duidelijke, universele eisen en regels voor iedereen binnen de EU.

  • Enkel een gehomologeerd voertuig kan worden ingeschreven. Het gelijkvormigheidsattest of individueel goedkeuringscertificaat toont aan dat het voertuig gehomologeerd is en dus kan ingeschreven worden.

    Volumes 2013:

  • Nationale Homologaties (2007/46): 239

  • Nationale Individuele Homologaties (2007/46): 4.463

  • Europese Homologaties (20074/46): 471

  • Homologaties van onderdelen en systemen: 3.031

  • Telefonische oproepen via Infokiosk en Callcenter

  • Afspraakmogelijkheid voor de constructeurs: 145 afspraken/jaar

  • Personeel: +/- 30 FTE

  • In juli vorig jaar vroeg de zelfstandigenorganisatie Unizo de DIV om de procedure voor homologaties te versnellen. Sommige (vooral kleine) handelaars zouden soms langer dan drie maanden moeten wachten. De heer Scheerlinck erkende dat er toen een probleem was, maar alle homologaties zouden nu binnen de 60 dagen worden afgwerkt.

    Documenten afgeleverd door de Dienst Homologaties:

     

    • Typegoedkeuringscertificaten
    • Typegoedkeuringscertificaten voor systemen
    • Individuele goedkeuringscertificaten
    • Validatiecertificaten
    • Goedkeuringscertificaten voertuigen mindervaliden