Evaluatie BOB-campagne in het parlement


De gedelegeerd bestuurder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, mevrouw Karin Genoe, de directeur van de federale wegpolitie, de heer Michäel Jonniaux, en de voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie kwamen namiddag de resultaten van de afgelopen BOB-campagne toelichten in de Kamer. Begin februari publiceerde het BIVV reeds de cijferresultaten: http://bivv.be/frontend/files/press_releases/resultaten-van-de-controles-van-de-bob-campagne-2.pdf.

 

“Deze campagne, die liep van 29 november 2013 tot en met 27 januari 2014 (twee weken meer dan vroeger) heeft zijn effect niet gemist. Er vonden 342.547 controles plaats, maar liefst 92.547 meer dan vooropgesteld. Daarvan bliezen er 11.033 positief (3,2%), een stagnatie in vergelijking met de voorgaande jaren. Er zijn wel opvallende verschillen tussen de regio’s (in Vlaanderen waren er 2,8% positieve bestuurders, in Brussel 3,9% en in Wallonië 4,2%) en tussen provincies (3,9% van de gecontroleerde West-Vlamingen blies positief, het slechtste resultaat van de Vlaamse provincies)”, zegt Sabien.

 

Doordat de pakkans verhoogt, passen de chauffeurs hun gedrag ook aan. Er is een duidelijk verband tussen het risico om gecontroleerd te worden en het percentage positieve bestuurders. Zo blijft in provincies waar het risico om gecontroleerd te worden hoger is, het percentage positieve bestuurders onder het nationale gemiddelde. Dat is vooral het geval bij de provincies Luxemburg, Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Het aantal nachtelijke controles werd ook opgedreven: van 67.025 vorig jaar naar 89.695 dit jaar.Voor Open Vld is dit zeer belangrijk omdat de pakkans van hardleerse chauffeurs dan verhoogt. We dringen er dan ook op aan om volgend jaar de controles tijdens weekendnachten verder op te drijven.”

 

Tot slot stelde Sabien nog voor om een zo groot mogelijk deel van de geïnde boetes rechtstreeks te investeren in een verdere verbetering van de verkeersveiligheid, zodat mensen weten waar de boetes aan worden besteed. “Dat komt de transparantie ten goede, zo vergroten we het draagvlak voor de BOB-controles en sensibiliseren we de weggebruikers.”