Fraude met rij- en rusttijden in zeven op de tien gevallen door buitenlandse chauffeurs


Vorig jaar werden 9.102 Belgische chauffeurs gecontroleerd, waarvan 1.157 in overtreding (13%). In 2012 waren dat er 9.193, waarvan 1.076 in overtreding (12%). Ook voor chauffeurs uit de EU zijn de cijfers gelijklopend: vorig jaar 18.641 controles, waarvan 1.986 in overtreding (11%); in 2012 waren er 18.353 controles, waarbij 1.762 inbreuken werden vastgesteld (10%). Klik hier om de cijfers te zien.

 

“Maar frappant is dat er bij chauffeurs van buiten de EU vorig jaar dubbel zoveel inbreuken werden vastgesteld als in 2012. Vorig jaar werden er 701 chauffeurs gecontroleerd, waarvan 126 in overtreding (18%); in 2012 ging het om 480 chauffeurs, waarvan 43 in overtreding (9%)”, stelt Sabien vast.

 

Meer dan twee derde van alle controles gebeurt op snelwegen, het overige deel op niet-snelwegen. Bijna een derde van de gecontroleerde chauffeurs is Belgisch, bijna twee derde komt uit de EU en 2% van buiten de EU.

 

“Zowel vorig jaar als het jaar daarvoor schommelde het geïnde boetebedrag rond de 2 miljoen euro. Het aantal onmiddellijke inningen steeg wel opmerkelijk: van 2.384 in 2012 tot 2.859 vorig jaar. Blijkbaar zijn chauffeurs er op voorzien en betalen ze steeds vaker onmiddellijk”, zegt Sabien.

 

Rij- en rusttijden

 

“Fraude met de tachograaf is de meest vastgestelde inbreuk: vorig jaar maar liefst 2.484 keer, in 1.728 van de gevallen bij niet-Belgische chauffeurs (70%). Er werden 1.105 overtredingen genoteerd van de goederenvervoerreglementering, bijvoorbeeld foute of illegale ladingen, en 928 inbreuken gingen over technische vereisten van de vrachtwagen”, leert Sabien uit het antwoord.

 

Tot slot vermeldt Wathelet in zijn antwoord nog dat er een methodologie wordt  uitgewerkt om de controles van het wegvervoer doelgerichter uit te voeren op basis van een ‘risk tating’ waardoor de acties kunnen worden toegespitst op transporteurs die de regelgeving onvoldoende naleven en op die manier de veiligheid van de gebruikers in gevaar brengen en een ernstige concurrentievervalsing in de sector teweegbrengen.