'Met enkele kleine ingrepen kunnen we de files oplossen'


Poperinge Open VLD is ontgoocheld dat meer dan drie jaar na de invoering van het nieuwe verkeersplan, dat nog steeds niet geëvalueerd is. 'De inspraak van de bevolking moet nog starten. Met allerlei manoeuvres rechtvaardigt het bestuur de zogeheten 'optimalisatie' van het verkeerscirculatieplan. Maar dat zijn doekjes voor het bloeden. Er is ook nog geen kostenplaatje gemaakt', zegt Sabien Lahaye-Battheu.

De wijziging van de verkeerscirculatie is volgens de oppositiepartij 'zoals voorspeld een verkeerde keuze gebleken'. Toch wil Open VLD constructief zijn en een aanzet geven tot verbetering. 'Dat kan met enkele kleine ingrepen die weinig geld kosten. Zo kan de rijrichting in de Rekhofstraat gewijzigd worden. Ook het invoeren van de dubbele rijrichting in het eerste stuk van de Veurnestraat vanaf de Grote Markt tot aan de Doornstraat zou een verbetering zijn. En ook de wijziging van de voorrangsregels ter hoogte van het kruispunt Burg. Bertenplein-Hondstraat zou een goede zaak zijn: want nu staat er geregeld een lange file, soms tot aan de Ieperstraat. Maak de Hondstraat weer ondergeschikt en geef het verkeer dat van de Grote Markt komt weer voorrang. Dat zal de dagelijkse opstoppingen vermijden', zegt Lahaye-Battheu.

Open VLD stelt ook nog enkele structurele aanpassingen voor, zoals de creatie van gescheiden op- en afritten van de beide parkeerhavens op de Grote Markt, het wegwerken van de kasseien op de voetgangerszone Grote Markt en omgeving en het duidelijker aantonen en onderhouden van de fietssuggestiestroken.

Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) waardeert de constructieve houding van Open VLD, maar zegt dat twee van de drie voorstellen al voorgesteld zijn op de adviesraad mobiliteit: de wijziging van het eenrichtingsverkeer in het Rekhof en de voorrangsregeling van de Hondstraat. 'Wat de Veurnestraat betreft, is tweerichtingsverkeer structureel niet mogelijk, gezien de beperkte breedte van de straat. Of we moeten daar twintig parkeerplaatsen opofferen, wat niet wenselijk is', zegt de burgemeester.

Het stadsbestuur zal binnenkort een extra editie van de stadskrant verspreiden waarin de mogelijke optimalisaties van de verkeerscirculatie in Poperinge uitgebreid worden toegelicht.

Bron: Het Nieuwsblad, Piet Lesage, 09 oktober 2014

 

OPEN VLD IS WACHTEN OP AANPASSING VERKEERSCIRCULATIE BEU

Oppositiepartij Open Vld stelt drie eenvoudige ingrepen voor om de verkeerscirculatie rond de Grote Markt van Poperinge vlotter te laten verlopen. In de hele Veurnestraat weer tweerichtingsverkeer toepassen, is de aanpassing die de Poperingenaars zelf het meest zien zitten.

In 2011 werd de verkeerscirculatie in de Hoppestad gewijzigd, maar de evaluatie van die verandering laat nog steeds op zich wachten. Voor Open Vld is de maat vol. "De resultaten van deze studie laten nu al zo lang op zich wachten, terwijl mensen dagelijks de problemen ondervinden", klinkt het daar. De oppositiepartij vindt de beslissing om de rijrichting in onder meer de Gasthuisstraat en de Ieperstraat te wijzigen nog steeds een grote fout. "De circulatie was goed voor de heraanleg van de Grote Markt, maar het heeft geen zin om daar nu nog aan vast te houden. Daarom hebben we binnen onze partij een werkgroep mobiliteit samengesteld die zich de afgelopen maanden over het onderwerp heeft gebogen. We lanceren drie concrete aanpassingen om het verkeer in onze stad weer vlot te laten verlopen, en hopen dat het bestuur hier oren naar heeft", klinkt het.

Drie veranderingen

Antoon Couteneye, die het oude verkeersplan van de stad tekende in 1969, denkt met drie ingrepen al veel vlotter verkeer te krijgen in de stad. Een eerste verandering is de rijrichting veranderen in de eenrichtingsstraat het Rekhof, zodat je vanuit de Ieperstraat het Rekhof kan inrijden. Verder zou aan het kruispunt van het Burgemeester Bertenplein en de Hondstraat de voorrang gewijzigd worden. Zo zou er niet langer voorrang zijn van de Hondstraat, maar wel voor wie van rechts komt. Een laatste wijziging bestaat erin de Veurnestraat weer volledig tweerichtingsverkeer te maken, in plaats van deels eenrichtingsverkeer. "Daarnaast moet er op de Grote Markt voor de parkeerhavens een aparte op- en afrit komen, de kasseien moeten er effener worden en de fietssuggestiestroken moeten duidelijker", legt Antoon uit.

Dagelijks file

Maar wat vinden de Poperingenaars zelf nu eigenlijk van die plannen? "Als de school uit is, loopt het verkeer hier in de straat inderdaad vast", zegt Carine Top van de winkel Books and Things in de Ieperstraat. "Maar het Rekhof van rijrichting veranderen, zie ik niet echt als een oplossing. Dan zullen heel wat mensen die naar de Ieperstraat moeten heel Poperinge moeten rondrijden. Al zijn we wel akkoord dat het lang duurt om de veranderingen door te voeren. Het kan zeker beter. En wie kan beter een oplossing zoeken dan de Poperingenaars die hier dagelijks rijden, in plaats van een studiebureau?"

Ruimte voor verbetering

Ook in de Standaard Boekhandel in de Ieperstraat hopen zaakvoerders Ditmar Vermeulen en Annie De Cat dat er snel beterschap komt in het verkeer. "Let op, dat de Ieperstraat nu een toegangsweg is geworden, is voor ons een verbetering geweest. Al is er toch dagelijks file in de straat als de school uit is, en in drie jaar is er nog niets veranderd. Maar als het Rekhof verandert, zullen de problemen enkel groter worden, lijkt me. De Veurnestraat aanpassen, zou wel een goede zaak zijn. Maar ook veel andere punten zijn voor verbetering vatbaar."

Bron: Het Laatste Nieuws, 09 oktober 2014, Lisa Bacelle