Taxiritten kostten NMBS vorig jaar 150.000 euro


“Ook het treinpersoneel maakt soms gebruik van deze dienst om van en naar het depotstation te raken om bijvoorbeeld eerste of laatste treinen te kunnen bedienen”, legt Sabien uit.

 

“De kost van die taxiritten is niet min, met een piek in 2011. Toen deden 3.000 reizigers een beroep op het taxivervoer op kosten van de NMBS, met een totale kostprijs van 231.000 euro Een mogelijke verklaring van die piek toen was dat de reiziger sinds eind 2009 beter geïnformeerd wordt over het recht van deze dienstverlening. In 2012 en 2013 stagneerde het aantal ritten op gemiddeld 1.900 ritten, goed voor een jaarlijkse kostprijs van 148.500 euro. Over de jaren heen blijft de gemiddelde kostprijs van één rit 77 euro.”

 

In 2012 werden 20.580 treinen afgeschaft, waarvan 7.887 volledig; 2013 scoorde iets beter met een totaal van 18.969 afgeschafte treinen, 6.898 treinen vertrokken toen helemaal niet.

 

 

aantal ritten

totale

kostprijs

gemiddelde kostprijs

2009

1.520

117.052 euro

77 euro

2010

2.470

189.993 euro

77 euro

2011

3.005

231.389 euro

77 euro

2012

1.872

147.741 euro

79 euro

2013

1.968

149.293 euro

76 euro

 

Hierboven de cijfers voor de afgelopen vijf jaar. Sabien stelde hierover immers ook vragen aan Galants voorgangers. “Dit alternatief vervoer is een verplichting opgenomen in de Europese reglementering. De uitvoering ervan is niet afhankelijk van de al dan niet voorziene middelen. Een betere stiptheid en betrouwbaarheid van het rollend materieel moeten toelaten deze taxikosten te beperken. Indien er geen personeel van de NMBS meer aanwezig, is dan kunnen de reizigers een beroep doen op een taxi. Belangrijk is dat het betalingsbewijs wordt bijhouden. De betrokken reiziger kan dan terugbetaling vragen via de centrale klantendienst van de NMBS Mobility”, verduidelijkte minister Labille eind vorig jaar de dienstverlening.