Sabien zet lokaal en federaal druk om nieuw vervoersplan NMBS aan te passen



 

“Bijvoorbeeld op de lijn 69, die de reizigers van Poperinge over Kortrijk naar Brussel brengt zijn er minder rechtstreekse treinen, maximum één per uur, twee per ochtend, en de dubbeldekkers zijn vervangen door kleinere treinen, waardoor comfortabel sporen niet meer mogelijk is gezien er niet voldoende zitplaatsen zijn. Vooral het ontbreken van een treinverbinding vertrekkende uit Poperinge rond 07u30 naar Kortrijk en Brussel zorgt voor heel wat kritiek. Tussen 07u11 en 07u54 rijdt op vandaag geen enkele trein meer uit in Poperinge, terwijl een volgende kort daarop om 08u11 uitrijdt. Vooral de schoolkinderen en mensen die pendelen naar het werk komen hierdoor veel te vroeg aan, of veel te laat”, schetst Sabien de problematiek.

 

In Poperinge…

 

Tijdens de Poperingse gemeenteraad maandagavond werd volmondig en unaniem “ja” gestemd op de motie betreffende het ‘blijvend inzetten op een kwaliteitsvol en betrouwbaar openbaar vervoersnet door de NMBS’. Via de website van stad Poperinge worden de klachten van pendelaars intussen verzameld. Deze zullen gebundeld worden, en samen met de motie aan de NMBS bezorgd.

 

In Brussel…

 

Sabien zal de problemen ook aankaarten in de Kamer, waar op woensdag 4 februari een hoorzitting gepland staat met de topman van de NMBS, Jo Cornu, en van Infrabel, Luc Lallemand, over het nieuwe vervoersplan. Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) drukte eerder deze maand al haar bezorgdheid uit over de vele klachten. Ze wil dat de NMBS onderzoekt wat binnen de kortste keren kan worden gedaan en snel oplossingen vindt.

 

“In de lente was een eerste evaluatie van het vervoersplan voorzien, maar de minister heeft de NMBS gevraagd dat moment te vervroegen. Intussen plant ze een reeks terreinbezoeken. Ik heb de minister uitgenodigd voor een bezoek aan de Westhoek. De datum van 12 mei staat intussen geprikt. Dan kan niet alleen het huidige vervoersplan ter sprake komen, maar ook het nieuwe voor 2017, waarover het overleg met de gewesten binnen enkele maanden zal starten. Onder meer De Lijn zal voortaan op voorhand worden betrokken en niet meer worden genoodzaakt zijn eigen dienstregeling na invoering van een nieuw NMBS-vervoersplan volledig te moeten omgooien”, besluit Sabien.