Cornu: "Spookthalys vanuit Oostende onverantwoord"


Sabien wilde aantonen dat er sommige verbindingen werden geschrapt, terwijl sommige geldverslindende lijnen blijven bestaan. Ze maakt de vergelijking binnen West-Vlaanderen als voorbeeld.

 

“Terwijl er minder rechtstreekse treinen zijn die reizigers van Poperinge over Kortrijk naar Brussel brengen, rijdt er nog steeds dagelijks een Thalys vanuit Oostende over Brussel tot Parijs, die slechts een bezettingsgraad kent van 7% en jaarlijks ongeveer 2 miljoen euro kost aan de belastingbetaler. Dat is onaanvaardbaar”, zegt Sabien, die tevreden is dat de CEO van de NMBS haar mening deelt.

 

“Het huidige beheerscontract voorziet inderdaad in de mogelijkheid om middelen toe te kennen aan internationale treinen wanneer deze een functie van binnenlands medegebruik hebben voor de reizigers in binnenverkeer. Maar in dit geval zijn er voldoende alternatieven voorhanden. Het regeerakkoord voorziet ook dat men de publieke middelen wil concentreren voor de binnenlandse dienstverlening.”

 

Op de vraag of er andere aanpassingen mogelijk zijn aan de nieuwe dienstregerling antwoordde Cornu dat er heel wat beperkingen zijn: de beschikbaarheid van de rijpaden, de kostprijs van iedere aanpassing, de gevolgen voor andere lijnen, enz. Hij gaf wel mee dat er sinds de inwerkingtreding van het nieuwe vervoersplan op 40 treinen al extra capaciteit werd voorzien.