Eén verkeersboete, drie keer betalen


”Toen ik vorige zomer met een snelheid van 85 kilometer per uur door de bebouwde kom reed, werd ik geflitst. Een zware overtreding. Ik moest voor de rechtbank van Ieper verschijnen. Daar kreeg ik een rijverbod van tien dagen en een verkeersboete van 450 euro. Ik heb die boete niet meteen betaald. Ik wilde wachten tot ik wat meer geld had.”

Filip Samyn, een jonge landbouwer uit Poperinge, beseft dat hij weinig reden tot klagen heeft. Wie een overtreding begaat, moet daar ook voor opdraaien. Maar drie keer? Dat is net iets te veel van het goede. Samyn betaalde inmiddels al 1.350 euro. “Mijn boete werd voor het eerst afgehouden via de btw-teruggave in december. Bij de btw-afrekening in maart ging er echter opnieuw 450 euro af”, vertelt Samyn.

Daar eindigt het verhaal niet, want in april werd de landbouwer opnieuw aan de kant gezet. Dit keer bij een routinecontrole van de douane. “Via speciale camera’s werd mijn nummerplaat gescand en zag de douane in haar database dat ik nog een boete had openstaan. Ik kon niet anders dan voor de derde keer die 450 euro te betalen, anders werd mijn voertuig getakeld.”

Wanbetalers

Oorzaak is de gebrekkige registratie van betalingen. De federale regering besliste twee jaar geleden om niet-betaalde boetes te verrekenen via de belastingteruggave. Bij zelfstandigen kan die inning ook via de driemaandelijkse btw-aangifte worden verrekend. Op zich is dat een goed systeem, want zo kunnen wanbetalers hun lot niet meer ontlopen.

”Alleen verloopt de registratie van die inningen veel te traag”, zegt Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). “Er zou een directe lijn moeten bestaan tussen de administratie die de boete int, zoals de fiscus, en de ontvangers van penale boetes. Nu ontbreekt die samenwerking, waardoor het soms bijna een jaar duurt voordat een boete als ‘betaald’ wordt geregistreerd. Dan krijg je vreemde situaties.”

De FOD Financiën geeft toe dat boetes soms dubbel worden geïnd. “De betaling is dan nog niet meegerekend in ons systeem, waardoor de boete als onbetaald wordt beschouwd”, zegt woordvoerder Francis Adyns. De fiscus kan niet zeggen hoeveel boetes ‘te veel’ werden betaald. Dat kunnen er tien zijn, maar ook duizenden. “In principe wordt het bedrag wel terugbetaald zodra we over het rekeningnummer van de rechthebbende beschikken”, zegt Adyns.

Samyn kreeg afgelopen vrijdag net een brief in de bus met de vraag om zijn rekeningnummer door te geven. Zijn 900 euro heeft hij echter nog niet teruggekregen.

Strengere regels

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt belooft beterschap. “De administratie nam onlangs maatregelen om de verwerking van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen te versnellen”, antwoordde hij op een vraag van Lahaye-Battheu. “Zo kunnen de ontvangers van penale boetes binnenkort een inhouding van een betalingsteruggave rechtstreeks in hun informaticasysteem ingeven.” Op deze case wil Van Overtveldt niet reageren zolang hij niet meer concrete gegevens heeft van de FOD Financiën.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) scherpte vorige maand al de regels aan voor wanbetalers. Verkeersboetes die niet binnen de dertig dagen worden betaald, worden voortaan automatisch met 35 procent verhoogd. Ze worden ook ‘uitvoerbaar’, wat betekent dat de overheid de verkeersboete kan innen via wettelijke middelen, zoals loonbeslag of de inbeslagneming van de auto.

Bron: De Morgen/Het Laatste Nieuws, 2 juni 2015.