Burgers betalen voor stipte treinen, niet voor snoepreisjes


De federale regering heeft de ambitie om de spoorwegen radicaal te hervormen. “De dienstverlening voor de reiziger moet daarbij opnieuw de topprioriteit zijn. De structuren en de werking moeten daarop worden afgestemd”, aldus Sabien.

In het kader van die hervorming bestelde de raad van bestuur op vraag van minister Galant een externe audit waarin de financiële stromen van de dochterondernemingen en de naleving van de wettelijke bepalingen en regels van goed bestuur werden onderzocht.

Sabien: “Die audit toonde duidelijk volgende problemen aan: belangenvermenging met verkwisting van belastinggeld tot gevolg, falen van interne controleprocedures, misgelopen gunningprocedures… En dan zwijgen we nog over de vraag of al deze substructuren moeten bestaan?”

Sabien vroeg de minister om de raad van bestuur te vragen de feiten te melden aan het gerecht. Daarnaast verwachtte ze van de minister een krachtig signaal naar de NMBS en Infrabel om orde op zaken te stellen.

Minister Galant benadrukte dat de raad van bestuur van de NMBS bevoegd is om als autonoom orgaan de passende conclusies uit de audit te trekken en eventueel juridische stappen te ondernemen. De minister heeft wel volledige transparantie geëist in het gehele bestuur van het spoorbedrijf. Ze volgt de ontwikkelingen op de voet en is vastberaden om in samenwerking met de gedelegeerde bestuurder, de raad van bestuur en de hele regering de NMBS weer op het juiste spoor te zetten door middel van haar moderniseringsplan en een strategische visie voor de komende jaren.

Sabien verwelkomde dit antwoord: “Radicale verandering is nodig. Laat wie het goed voor heeft met het spoorbedrijf nu zijn of haar werk doen en komaf maken met de rotte appels, die in het verleden vaak te moeilijk uit de mand te verwijderen waren. Het is onaanvaardbaar dat er door bepaalde figuren aan de top met geld wordt gesmeten voor dure hotels en luxueuze etentjes, terwijl er op hetzelfde moment omwille van besparingen verbindingen en loketten sneuvelen. Voor ons is het duidelijk: de meer dan 3 miljard belastinggeld van de burger dient niet voor snoepreisjes, maar voor stipte treinen en een goede dienstverlening.”