Jaarlijks meer dan half miljoen boetes uitgeschreven op trein
|
2012 |
2013 |
2014 |
aantal boetes in 1ste klasse |
|
|
|
zonder vervoersbewijs |
8.913 |
8.528 |
7.628 |
met een vervoersbewijs 2de klasse |
629 |
673 |
607 |
andere |
572 |
469 |
560 |
totaal |
10.114 |
9.670 |
8.849 |
aantal boetes in 2de klasse |
|
|
|
zonder vervoersbewijs |
471.092 |
505.702 |
478.928 |
met ongeldige treinkaart |
13.195 |
10.655 |
4.296 |
andere |
23.722 |
28.088 |
39.159 |
totaal |
508.009 |
544.445 |
522.383 |
TOTAAL |
518.123 |
554.115 |
531.232 |
bedragen |
|
|
|
betaald bij NMBS |
2.522.311 euro |
2.485.976 euro |
2.699.816 euro |
betaald bij gerechtsdeurwaarder |
1.658.362 euro |
2.351.541 euro |
2.145.514 euro |
terugbetalingen |
90.575 euro |
98.190 euro |
103.307 euro |
netto-opbrengsten |
4.090.098 euro |
4.739.327 euro |
4.742.023 euro |
gemiddelde opbrengst per boete |
7,9 euro |
8,6 euro |
8,9 euro |
Er zijn verschillende mogelijkheden om te betalen na de vaststelling van een
onregelmatigheid. “Ofwel kan men onmiddellijk betalen: ticketprijs + 12,50 euro (voor wie bewust zonder
ticket rijdt) of + 3 euro (voor wie voor het instappen de conducteur
verwittigde dat hij of zij geen ticket heeft); sinds 1 februari 2015 betaalt
iedereen 7 euro extra. Ofwel kan men binnen de 14 dagen betalen: ticketprijs +
60 euro (al dan niet na verwittiging); sinds 1 februari 2015: + 75 euro. Als
daarna een deurwaarder wordt ingeschakeld, dan komt er 200 euro bovenop de
ticketprijs; sinds 1 februari 2015: + 225 euro”, zegt Sabien.
“In sommige gevallen, vooral wanneer de reizigers zich niet formeel hebben geïdentificeerd tijdens de controle aan boord van de trein, verstuurt de gerechtsdeurwaarder een aanmaningsbrief, zonder dat de NMBS een voorafgaande herinnering heeft uitgestuurd. Hij of zij heeft in die gevallen immers als opdracht de reiziger te identificeren en te contacteren. Dat gebeurde vorig jaar 23.458 keer, 21.241 keer in 2013 en 55.893 keer in 2012.”
Het is onaanvaardbaar dat een kleine groep reizigers niet correct betaalt, terwijl de overgrote meerderheid dat wel doet”, zegt Sabien, die pleit voor meer slagvaardigheid. "Ik denk aan hogere boetes voor veelplegers of een uitgebreidere controle van de reizigers vooraleer de trein te betreden zoals dat bij andere openbare vervoersmaatschappijen het geval is."