Jaarlijks meer dan half miljoen boetes uitgeschreven op trein


 


 

2012

2013

2014

aantal boetes in 1ste klasse

 

 

 

zonder vervoersbewijs

8.913

8.528

7.628

met een vervoersbewijs 2de klasse

629

673

607

andere

572

469

560

totaal

10.114

9.670

8.849

aantal boetes in 2de klasse

 

 

 

zonder vervoersbewijs

471.092

505.702

478.928

met ongeldige treinkaart

13.195

10.655

4.296

andere

23.722

28.088

39.159

totaal

508.009

544.445

522.383

TOTAAL

518.123

554.115

531.232

bedragen

 

 

 

betaald bij NMBS

2.522.311 euro

2.485.976 euro

2.699.816 euro

betaald bij gerechtsdeurwaarder

1.658.362 euro

2.351.541 euro

2.145.514 euro

terugbetalingen

90.575 euro

98.190 euro

103.307 euro

netto-opbrengsten

4.090.098 euro

4.739.327 euro

4.742.023 euro

gemiddelde opbrengst per boete

7,9 euro

8,6 euro

8,9 euro


Er zijn verschillende mogelijkheden om te betalen na de vaststelling van een onregelmatigheid. “Ofwel kan men onmiddellijk betalen: ticketprijs + 12,50 euro (voor wie bewust zonder ticket rijdt) of + 3 euro (voor wie voor het instappen de conducteur verwittigde dat hij of zij geen ticket heeft); sinds 1 februari 2015 betaalt iedereen 7 euro extra. Ofwel kan men binnen de 14 dagen betalen: ticketprijs + 60 euro (al dan niet na verwittiging); sinds 1 februari 2015: + 75 euro. Als daarna een deurwaarder wordt ingeschakeld, dan komt er 200 euro bovenop de ticketprijs; sinds 1 februari 2015: + 225 euro”, zegt Sabien.

 

“In sommige gevallen, vooral wanneer de reizigers zich niet formeel hebben geïdentificeerd tijdens de controle aan boord van de trein, verstuurt de gerechtsdeurwaarder een aanmaningsbrief, zonder dat de NMBS een voorafgaande herinnering heeft uitgestuurd. Hij of zij heeft in die gevallen immers als opdracht de reiziger te identificeren en te contacteren. Dat gebeurde vorig jaar 23.458 keer, 21.241 keer in 2013 en 55.893 keer in 2012.”

 

Het is onaanvaardbaar dat een kleine groep reizigers niet correct betaalt, terwijl de overgrote meerderheid dat wel doet”, zegt Sabien, die pleit voor meer slagvaardigheid. "Ik denk aan hogere boetes voor veelplegers of een uitgebreidere controle van de reizigers vooraleer de trein te betreden zoals dat bij andere openbare vervoersmaatschappijen het geval is."