Jaarlijks 30.000 vermoedens van niet-verzekering bij politiecontroles


“In 2010 ging het om 36.318 processen-verbaal, 36.200 in 2011, 32.956 in 2012, 33.178 in 2013 en 31.324 vorig jaar. Het is helaas onbekend in hoeveel gevallen tot inbeslagname werd overgegaan, in hoeveel gevallen achteraf bleek dat er toch een verzekering was afgesloten en in hoeveel gevallen het voertuig weer werd vrijgegeven”, zegt Sabien.

 

Slimme camera’s

 

Minister Jambon wil in de strijd tegen niet-verzekerde voertuigen ook het takenpakket van de trajectcontroles op autosnelwegen uitbreiden. “Nu worden vooral hardrijders opgespoord, ook niet-verzekerde bestuurders zouden op die manier moeten worden betrapt. Bijvoorbeeld in de politiezone Turnhout (koploper), Mechelen-Willebroek en langs de grens met Frankrijk worden vaste en mobiele slimme/ANPR-camera’s hiervoor al gebruikt. De minister heeft aan de gouverneurs gevraagd om een inventaris van de camera’s te maken. Hij wil de wildgroei aan camera’s tegengaan en op een hoger niveau bekijken welke de meest intelligente inplanting van die camera’s is. Een goede zaak”, zegt Sabien.

 

De ANPR-camera’s kunnen zowel voor politionele als voor niet-politionele doeleinden worden gebruikt, zoals dynamische verkeersaansturing, realtimeverkeersinformatie, verkeershandhaving, verkeerskundige beeldvorming, beveiliging van parkings, aanpak van extremisme, controle op verzekering of technische controle en gerechtelijke analyse.

 

Bij een hit op een vaste ANPR-camera kan een interventieploeg onmiddellijk tussenkomen of – in de meeste gevallen – kan ze worden behandeld in een navolgend onderzoek door een welbepaalde politiefunctionaliteit. Via de wijkwerking gebeurt dan de consultatie van de lijst van niet-verzekerde voertuigen door ANPR-camera’s. Dat laat toe om de interventieploegen te ontlasten en meer gericht voertuigen te controleren op het al dan niet verzekerd zijn.

 

Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds

 

In de strijd tegen niet-verzekerde voertuigen speelt de politie ook op een andere manier nog een belangrijke rol. “Ze krijgt ook input van Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds (BGW), dat niet-verzekerde voertuigen opspoort door vergelijking van de databanken van de inschrijvingen bij de DIV en de verzekeringscontracten voor dezelfde nummerplaten. Bij onregelmatigheden wordt de eigenaar van de nummerplaat aangeschreven. Als er geen reactie komt, dan wordt de lokale politie ingeschakeld. Die moet nagaan of het vermoeden van niet-verzekering klopt. Als dat het geval is, moet er een proces-verbaal worden opgesteld”, legt Sabien uit.

 

“Het BGW zelf bekomt ook informatie van de keuringscentra. Sinds 1 november 2013 wordt bij de technische keuring immers nagekeken of het voertuig geldig verzekerd is. In één jaar tijd werd bij 87.566 voertuigen vastgesteld dat er geen geldig verzekeringsbewijs aanwezig was (het aantal vaststellingen neemt wel bijna iedere maand af: zie tabel hierna). Maar ook in die gevallen kan er toch een geldig verzekeringscontract bestaan. Dat kan door een fout of nalatigheid van de bestuurder, maar ook van de verzekeraar. Ook in die gevallen van vermoedelijke niet-verzekering wordt de politie ingelicht.”


maand

Aantal voertuigen

november 2013

8.345

december 2013

7.457

januari 2014

8.620

februari 2014

7.969

maart 2014

8.118

april 2014

7.637

mei 2014

7.177

juni 2014

7.128

juli 2014

6.610

augustus 2014

5.775

september 2014

6.314

oktober 2014

6.416