Politie wil u ook volgen met privé-camera's


Overal gefilmd worden waar je met je auto komt. Het wordt steeds meer de realiteit dankzij camera’s met automatische nummerplaatregistratie (ANPR). Meer dan 300 staan er vandaag al langs Vlaamse wegen en op politiewagens. Ze flitsen niet, maar ze hebben je wel gezien - zélfs als je niet te snel rijdt. Als het van Jan Jambon afhangt, wordt de komende jaren niet alleen het aantal camera’s uitgebreid, maar worden ze vooral ook verbonden met één nationale server, die ook verbonden is met het Schengen Informatiesysteem en buitenlandse kentekens leest. Zodat het spiedende oog van de politie straks over het wegennet van De Panne tot Aarlen waakt, 24 op 24, 7 op 7.

Op diverse plaatsen in Vlaanderen boekte de politie al grote successen dankzij ANPR, waarbij de nummerplaat van elke auto die voorbijrijdt wordt ingelezen en door een databank gehaald. Staat zo’n voertuig geseind of is het niet gekeurd of verzekerd, dan gaan de alarmbellen af. In de streek rond Kortrijk daalde de grenscriminaliteit bijvoorbeeld met 30% sinds de komst van ANPR-camera’s. Hét grote probleem echter is dat Vlaanderen momenteel bezaaid is met ANPR-eilandjes, die hun info niet uitwisselen. Alleen in West-Vlaanderen zijn 14 van de 19 politiezones sinds vorig jaar aangesloten op een provinciaal ANPR-netwerk.

Blinde vlekken

Jan Jambon wil nu haast maken. Vanaf maart 2016 krijgt ook de provincie Antwerpen één gemeenschappelijk ANPR-netwerk. “Zo snel als mogelijk wil de minister ook de andere provincies laten volgen”, klinkt het op zijn kabinet. Pas als alle provinciale clusters gevormd zijn, kan het nationale cameraschild ontplooid worden. En de minister kijkt ook verder dan de openbare weg alleen. Op aangeven van Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu bevestigde Jambon recent in het parlement dat hij nadenkt over een publiek-private samenwerking. “Daarbij zouden ook de ANPR-camera’s van semipublieke plaatsen als parkings van luchthavens, havens en bedrijventerreinen op een provinciale of nationale server kunnen aangesloten worden. Nu zijn dat nog blinde vlekken. Op deze manier dichten we steeds meer mazen in het net”, klinkt het op zijn kabinet.

Verschillende software

Tussen droom en daad staan wel nog een paar problemen. De spreiding van camera’s is niet over het hele land ideaal, politiezones werken met verschillende softwaresystemen en men is er nog altijd niet in geslaagd om de ANPR-camera’s die langs de E40 en E17 gebruikt worden voor trajectcontroles, ook in te zetten in de strijd tegen criminelen. “Als een inbreker die in Kortrijk gefilmd is, daarna de snelweg oprijdt en zich daar keurig aan de snelheidslimiet houdt, zijn we hem kwijt”, zei Vincent Van Quickenborne (Open Vld) daar eerder al over.

Ander mogelijk probleem: privacybezwaren, zeker als er ook beelden gebruikt zullen worden van private parkings, waar de doelstelling niet zozeer het klissen van misdadigers is. Maar op dat vlak heeft Jambon geluk: de Privacycommissie ziet er niet meteen graten in. “Als het doel is te komen tot efficiëntere controles, dan kunnen wij daar niet tegen zijn. Op voorwaarde uiteraard dat voldaan wordt aan de camerawetgeving en gegevens dus niet langer dan een maand bewaard worden.”

Bron: Het Laatste Nieuws/De Morgen, 15 december 2015.