Minder diefstallen, meer drugsfeiten in stations en op treinen
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 (sem1) |
STATION |
|
|
|
|
diefstal en afpersing |
8.394 |
7.017 |
5.283 |
3.692 |
inbreuken vreemdelingenwetgeving |
1.951 |
1.566 |
1.617 |
1.236 |
Drugsfeiten |
866 |
1.201 |
1.403 |
992 |
TREIN |
|
|
|
|
diefstal en afpersing |
3.383 |
2.648 |
2.250 |
1.346 |
inbreuken vreemdelingenwetgeving |
366 |
285 |
352 |
252 |
drugsfeiten |
188 |
228 |
398 |
185 |
Hier treft u de top 10 categorieën van het aantal geregistreerde feiten, per registrerend korps: spoorwegpolitie (federale politie) en lokale politie.
Spoorwegpolitie en Securail-personeel
Over de spoorwegpolitie gaf minister Jambon in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken op een mondelinge vraag van Sabien aanvullend mee dat hij er voorstander van is om de agenten van Securail, die actief zijn in de treinstations, te integreren binnen die afdeling van de federale politie. “De integratie van het Securail-personeel in de spoorwegpolitie zou een goede zaak zijn. Zo zou er daar meer personeel beschikbaar zijn en zou de samenwerking verbeteren. Op die manier kan Securail verdwijnen. Daarna kan de spoorwegpolitie nog altijd samenwerken met de private sector om de beveiliging van stations te optimaliseren”, zegt Sabien.
Sabien legde het voorstel ook voor in de Kamercommissie Mobiliteit aan minister Bellot, die nog niet helemaal overtuigd is: “Het is aan de regering om over een mogelijke toenadering tussen de diensten van Securail, die 540 voltijds equivalenten tellen, en de spoorwegpolitie na te denken. Voordien moet er overleg zijn met alle betrokken partijen. Ik ben van mening dat Securail haar link met de spoorsector moet behouden. Ook al moeten de politiediensten en de diensten van Securail volledig complementair gaan werken, hun prioriteiten en zelfs hun opdrachten zijn niet noodzakelijkerwijs dezelfde.”