Geen winkelconcessies in leegstaande stationsgebouwen


"In die winkels, uitgebaat door private spelers, zouden niet alleen nog treintickets kunnen worden verkocht, maar ook andere producten. Tegelijkertijd zouden de wachtzaal en toiletruimte open kunnen zijn voor het publiek. Op die manier voorkomen we dat stationsgebouwen verlaten, desolate ruimtes worden, zonder enige dynamiek", licht Sabien haar pleidooi toe.

Minister Bellot, die in zijn antwoord van 13 juli 2016 op een vraag van Sabien nog had aangegeven dat ‘de ontwikkeling van bijkomende indirect verkoopkanalen overwogen wordt', verwijst nu naar de grote budgettaire uitdagingen voor de NMBS. "De toegevoegde waarde, via derde partijen, zal te laag zijn om de noodzakelijke investeringen te kunnen verantwoorden. Vroegere initiatieven om de verkoopkanalen te diversifiëren, hebben bovendien zeer beperkte resultaten opgeleverd", stelt hij.

"De NMBS plant geen verdere sluitingen van loketten meer voor 2020", verzekert minister Bellot in zijn antwoord. "Voor stationsgebouwen, waar de loketten gesloten werden, werd contact opgenomen met de betrokken gemeenten om na te gaan of zij geïnteresseerd zijn om bepaalde diensten onder te brengen in het gebouw. Die diensten kunnen dan ook instaan voor het openhouden van wachtzalen en/of toiletten.[1] Indien de gemeente geen oplossing vindt en het stationslokaal later nog gebruikt kan worden voor de opdrachten van openbare diensten, wordt via marktconsultatie zo veel mogelijk gezocht naar diensten voor bezetting van het lokaal of naar een koper voor het gebouw.

"Ik ondersteun deze werkwijze, maar betreur dat het denkspoor van bijkomende indirecte verkoopkanalen verlaten wordt. Het verkoopnetwerk is volgens de minister voldoende. In totaal zijn er al 747 ticketautomaten geïnstalleerd in de Belgische stations, wat maakt dat het park bijna compleet is, op enkele sites in opbouw (Anderlecht, Arcaden) na. Hij verwijst ook naar de evolutie in de manier waarop tickets worden gekocht. De verkoop aan de loketten daalde van 65% in oktober 2013 naar 46% in september 2016. Tegelijkertijd steeg de verkoop via de automaten van 16% naar 44%. Het aandeel van de onlineverkoop evolueerde van 6,6% naar 7,5%", zegt Sabien.

"Wat bij bpost kan, kan blijkbaar niet bij de NMBS. In de plaats van postkantoren, kwamen daar heel wat ‘PostPunten' met verschillende activiteiten. Vaak gaat het over zelfstandigen, die een winkel uitbaten en daarnaast een aantal producten van Bpost verkopen. Voor treintickets zou dat ook mogelijk moeten zijn!"

Sabien werkt aan een voorstel van resolutie, waarin de regering formeel wordt opgeroepen de nodige initiatieven te nemen om ‘TreinPunten' mogelijk te maken.



[1] De minister geeft volgende voorbeelden van succesvolle samenwerkingen: Courcelles (gemeentelijke technische school), Écaussinnes (toeristische vereniging), Statte bij Andenne (tentoonstelling van de stad), Houyet (toeristische kantoor), Gedinne (woonbouw), Grupont (doeleinden van openbaar nut), Herseaux (woning van de stad Moeskroen), Herstal (gemeentebedrijf) en Thuin (jobhuis). In Merchtem, Bernem en Bornem houdt de gemeente een wachtzaal open.