Klantencontacten bpost minder via postkantoren en meer via website


Terwijl het aandeel van postkantoren in het totaal aantal contacten in de vermelde periode terugliep van 69,43 tot 52,61 procent en het aantal via de website steeg van 15 tot 28,51 procent was er ook een lichte stijging van het aantal contacten via de postpunten van 7,53 miljoen (12,25 procent) tot 9,63 miljoen (15,63 procent). Het aantal postpunten verminderde in die periode nochtans van 704 tot 678. Het aantal contacten via de contactcenters ging zeer licht achteruit van 2,04 miljoen (3,32 procent) in 2010 tot 2,005 miljoen in 2015 (3,25 procent).

In zijn antwoord wijst De Croo op het feit dat bpost de afgelopen jaren zijn toegangskanalen voor het publiek aanzienljk uitbreidde en het gedrag van de klanten permanent opvolgt. Op basis van diens activiteiten aan de loketten werden de openingsuren in september 2016 nog eens aangepast. In 402 van de 662 postkantoren bleven ze ongewijzigd terwijl ze op 81 plaatsen licht aangepast werden. In 179 kleine kantoren, waar de beschikbare openingstijd gedurende gemiddeld 46 procent van de tijd niet meer gebruikt werd, was de aanpassing meer ingrijpend.