Gevraagd: 'TreinPunt' in leegstaande stationsgebouw van Wervik


"De NMBS beschikt momenteel over 414 commerciële ruimtes in 68 stations met bemande loketten. Die ruimtes beslaan samen 37.427 m². Hiervan wordt momenteel 2.051 m² of 5,5% niet commercieel geëxploiteerd", blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een parlementaire vraag van Sabien. "De leegstand in de stations is veel lager dan in winkelstraten en -centra. Bovendien geeft een dergelijk cijfer slechts een momentopname dat steeds wijzigt. Het merendeel van deze leegstaande ruimtes maakt immers het voorwerp uit van lopende marktconsultaties en zou op korte termijn moeten ingevuld zijn. Indien een commerciële exploitatie voor het einde van de normale contractduur wordt stopgezet, heeft de procedure van markconsultatie en de inrichtingswerken door de nieuwe exploitant tot gevolg dat het betrokken pand enige maanden kan leegstaan.  

"Een goede zaak, maar even belangrijk is een nuttige invulling van stationsgebouwen zonder loket", reageert Sabien. In haar voorstel van resolutie dringt ze er bij minister Bellot op aan dat de NMBS ook daar werk zou maken van een commerciële invulling met een specifieke aandacht voor de noden van de treinreizigers. "Bijvoorbeeld in Wervik zou dat een goede zaak zijn. Over de toekomst van het station is er nog geen duidelijkheid. Een handelszaak binnen het bestaande stationsgebouw, die naast zuiver commerciële producten (bijvoorbeeld kranten, koffie of broodjes) ook een beperkt aanbod aan NMBS-producten verkoopt en de wachtruimte (en desgevallend het sanitair) voor de reizigers kan blijven openstellen, biedt deze meerwaarde."

Uit een ander antwoord van minister Bellot op een parlementaire vraag blijkt trouwens dat er momenteel 38 stations met niet-bemande loketten zijn, die toch beschikken over wachtruimtes.[1] Om de dienstverlening op die locaties te garanderen, worden die ruimtes geopend door de diensten van Securail, een timer op het deurslot of software vanop afstand. De toegang van de sanitaire voorzieningen op deze locaties wordt verzekerd door een concessie of het gebruik van een muntslot op de toegangsdeur. "In Wervik werd een bezettingscontract afgesloten tussen de NMBS en de stad, die de wachtzaal uitbaat. Zo kunnen de reizigers er toch nog gebruik van maken. Het openen en sluiten gebeurt er via een tijdsslot (open van 05u00 tot 13u00). De stad staat ook in voor het onderhoud van de wachtzaal. De toiletten zijn echter gesloten", aldus lokaal schepen Bert Verhaeghe.

"Dat is al een goed begin, maar er zijn dus creatievere invullingen voor deze ruimtes denkbaar, die zowel voor de reiziger, de NMBS én de omgeving een enorme meerwaarde kunnen bieden. Vandaar ons voorstel voor ‘TreinPunten', naar analogie met de ‘PostPunten', waar ook een beperkt aantal diensten (bijvoorbeeld verlenging van abonnement) en producten (passes of eenvoudige biljetten) zouden worden aangeboden", zegt Sabien, die benadrukt dat het uiteraard niet de bedoeling is dat er nog bestaande loketten worden gesloten ten voordele van ‘TreinPunten': "Wanneer er een voldoende vraag is naar een fysiek verkooppunt van NMBS-producten, zijn loketten wel degelijk een meerwaarde. Bovendien is het noodzakelijk dat er voldoende verkooppunten blijven bestaan met een afdoende geografische spreiding voor ‘moeilijkere' producten."



[1] In totaal zijn er 173 wachtruimtes in stations en stopplaatsen die toegankelijk zijn voor reizigers. In 130 stations zijn er sanitaire voorzieningen. Hiervan zijn er 106 toegankelijk voor reizigers, 7 tijdelijk gesloten wegens werken, 9 gesloten wegens vandalisme en 8 permanent gesloten.