Sabien verzorgt inleiding tijdens 'Café Futur' over combimobiliteit
Hoe wordt mobiliteit als een dienst georganiseerd en wat IS hiervan de meerwaarde? Uitgangspunt is dat een reiziger meerdere oplossingen via een applicatie krijgt om snel en eenvoudig op zijn of haar bestemming te geraken.
Vervoersmodi (fiets, auto, taxi, bus, trein, enz.) moeten elkaar beschouwen als aanvullend. Dankzij gekoppelde mobiliteitsdiensten kan de gebruiker zelf bepalen welke mobiliteitsdienst het meest geschikt is voor zijn traject. Dankzij de real-time integraties kan worden gevisualiseerd waar bijvoorbeeld deelfietsen beschikbaar zijn. De mobiliteitsgebruiker kan bij het bestellen van een taxi zien of zijn aanvraag aanvaard is, waar de chauffeur zich bevindt en hij kan via de app de taxirit betalen.
Door de verschillende mobiliteitsmodi te combineren in één platform kan de gebruiker van de ene modus op een andere springen en kan hij geadviseerd worden welke combinatie het meest efficiënt, ecologisch of budget vriendelijkst is om zijn eindpunt te bereiken.
Elke maand maakt Optimile één factuur. Zoals in de telecomsector, kan worden gewerkt met bepaalde pakketten waarin bijvoorbeeld een trein- en busabonnement, een bepaald aantal uren deelfietsen, enz. is inbegrepen. Naast die abonnementsformules zijn ook pre-paid-pakketten mogelijk.
Openbaar vervoer is natuurlijk een belangrijk facet in dit concept. Bijgevolg is het cruciaal dat in de toekomst ook de diensten van de openbaar vervoersmaatschappijen worden geïntegreerd. Het zal hierbij noodzakelijk zijn dat bijvoorbeeld treintickets via de smartphones kunnen worden aangekocht, waartoe de NMBS zich onlangs engageerde.
Slotsom, beschikbaarheid en een maximaal gebruik van verschillende vervoersmodi is belangrijker dan het bezit ervan.