NMBS schakelde vorig jaar 2.100 taxi's in voor gestrande reizigers
"Ook het treinpersoneel maakt soms gebruik van die taxidienst om van en naar het depotstation te raken om bijvoorbeeld eerste of laatste treinen te kunnen bedienen", legt Sabien uit. "De kost van die taxiritten is niet min, met een piek in 2011. Toen deden 3.000 reizigers een beroep op het taxivervoer op kosten van de NMBS, met een totale kostprijs van 231.000 euro. Over de jaren heen blijft de gemiddelde kostprijs rond de 70 euro."
|
aantal ritten |
totale kostprijs |
gemiddelde kostprijs |
2009 |
1.520 |
117.052 euro |
77 euro |
2010 |
2.470 |
189.993 euro |
77 euro |
2011 |
3.005 |
231.389 euro |
77 euro |
2012 |
1.872 |
147.741 euro |
79 euro |
2013 |
1.968 |
149.293 euro |
76 euro |
2014 |
1.832 |
128.518 euro |
70 euro |
2015 |
1.800 |
133.197 euro |
74 euro |
2016 |
2.100 |
140.108 euro |
67 euro |
Op het vlak van afgeschafte treinen was 2016 dan weer een recordjaar: 38.041 in totaal (22.968 volledig en 15.073 gedeeltelijk), bijna een verdubbeling in vergelijking met het jaar daarvoor. Dat zijn er gemiddeld ruim 100 per dag!
|
volledig |
gedeeltelijk |
totaal afgeschaft |
2012 |
7.887 |
12.693 |
20.580 |
2013 |
6.898 |
12.071 |
18.969 |
2014 |
12.535 |
17.975 |
30.510 |
2015 |
11.920 |
10.737 |
22.657 |
2016 |
22.968 |
15.073 |
38.041 |
"Dit alternatief vervoer is een verplichting opgenomen in de Europese reglementering. De uitvoering ervan is niet afhankelijk van de al dan niet voorziene middelen. Een betere stiptheid en betrouwbaarheid van het rollend materieel moeten toelaten deze taxikosten te beperken. Indien er geen personeel van de NMBS meer aanwezig, is dan kunnen de reizigers een beroep doen op een taxi. Belangrijk is dat het betalingsbewijs wordt bijhouden. De betrokken reiziger kan dan terugbetaling vragen via de centrale klantendienst van de NMBS Mobility", wordt de dienstverlening verduidelijkt.
Hotelovernachtingen
"In uitzonderlijke gevallen kunnen gestrande reizigers ook aanspraak maken op een hotelovernachting", zegt Sabien. "Een voorbeeld: in de nacht van 12 op 13 mei 2016 zaten 78 passagiers van een trein die van Eupen naar Oostende reed, urenlang vast. Door het late uur konden geen bussen ingelegd worden, waardoor de passagiers pas rond 3 uur 's nachts in het station van Brussel-Zuid arriveerden. Daar kregen ze de keuze: een nacht op hotel of een taxi naar huis. Dertien mensen kozen voor die eerste optie, de rest nam de taxi." Uit de opgevraagde cijfers blijkt dat hotelovernachtingen slechts zelden voorkomen:
|
aantal overnachtingen binnenlandse reizigers |
Aantal overnachtingen buitenlandse reizigers |
totale kosten voor overnachtingen |
2014 |
0 |
13 |
1.338 euro |
2015 |
0 |
2 |
169 euro |
2016 |
13 |
12 |
2.568 euro |