App 112 eind deze maand in werking


Het werd al meermaals aangekondigd en uitgesteld, maar nu is het definitief: eind deze maand kan iedereen via de App 112 de nooddiensten bereiken. De deadline was eind maart, maar die werd dus niet gehaald. De reden van vertraging is volgens de minister niet te wijten aan operationele problemen, maar deze periode laat de operatoren toe om zich nog beter voor te bereiden op de behandeling van oproepen via de App. Daarnaast wordt momenteel een informatiecampagne uitgewerkt, die samen met de app gelanceerd zal worden. Die moet ervoor moeten dat de burger de nodige instructies meekrijgt over hoe hij de app 112 op zijn smartphone moet downloaden en hoe hij de app correct kan gebruiken.

"Eindelijk komt wordt hulpverlening toegankelijk voor iedereen en komt er dus een oplossing voor mensen met gehoor- of spraakproblemen. Via de app kunnen zij namelijk chatten met dienstverleners. Verder wordt ook de locatie van de gebruiker hiermee automatisch doorgestuurd. In sommige gevallen kent diegene in nood de exacte locatie niet of is er verwarring over de plaats. Dankzij de app geraakt de juiste dienst op de juiste plaats", verduidelijkt Van den Bergh. "Een mogelijke volgende stap is het doorsturen van foto's of video's die de situatie nog duidelijker kunnen omschrijven."

Opstart proefprojecten ‘pre-call-taking'

De minister wil de hulpverlening verder ook gebruiksvriendelijker maken door voor alle oproepen een ‘pre-call-taking' in te voeren. Wanneer je naar het noodnummer belt, kom je eerst in contact met een spraakrobot. Aan de hand van een korte bevraging wordt duidelijk welke hulpverlening nodig is en hoe de noodcentrale niet wordt belast met onnodige telefoontjes.

"Uiterlijk eind dit jaar zullen in twee provincies proefprojecten starten", reageert Sabien tevreden. "Als ze positief worden geëvalueerd, zal nadien in de loop van 2018 een veralgemeende uitrol volgen. Er zou nog één noodnummer (112) overblijven. De burger moet dan nog slecht één nummer bellen om de gewenste hulp te verkrijgen en niet zoals nu 112 voor medische hulp en brandweerhulp en 101 voor politiehulp."

Sabien wijst erop dat het ook de bedoeling is dat hiermee dringende en niet-dringende oproepen worden gescheiden én alle nodeloze of oneigenlijke oproepen worden uit de noodcentrales gehouden. "De minister kondigde aan dat het ontwerp van Koninklijk besluit over kwaadwillige oproepen, dat afsluiting beoogt na een waarschuwing, binnen een bepaalde termijn en voor een bepaalde duur, klaar is en dat nu zal worden bekeken hoe dit het best kan worden uitgerold", besluit Sabien.