€160 boete voor middenvakrijders


De wegcode is duidelijk: wie links inhaalt, moet na dat manoeuvre meteen weer rechts invoegen. Wie dat niet doet, begaat een overtreding van de eerste graad. Hij of zij riskeert een geldboete van 58 (bij onmiddellijke inning) tot 85 euro (bij minnelijke schikking). "Rechts inhalen is dan weer een overtreding van de tweede graad, met boetes van 116 tot 160 euro. Maar die fout gebeurt vaak omdat een andere chauffeur op het middelste rijvak blijft hangen", zegt Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu. Haar collega Tim Vandenput haalt er cijfers bij. In 2016 liepen 3.603 bestuurders tegen de lamp voor rechts inhalen, terwijl er 2.079 beboet werden omdat ze op de linker- of middenrijstrook bleven plakken.

De twee parlementsleden dienen nu een wetsvoorstel in om beide overtredingen even zwaar te bestraffen. "De politie zal dan wel een extra oogje in het zeil moeten houden. Maar wanneer het middenvakkleven een overtreding van de tweede graad wordt, zal de prioriteit sowieso verhogen", zeggen ze.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) opperde in december al om de boetes te verdubbelen. N-VA volgt de logica van de liberalen, maar dringt aan op effectieve controles. "Anders is het slechts een symbolische wijziging", zegt Kamerlid Daphné Dumery. CD&V'er Jef Van den Bergh wijst het idee evenmin af, maar heeft enkele bedenkingen. "Zo is rechts inhalen een duidelijk manoeuvre, terwijl middenvakrijden dat niet is. En waar de eerste fout voor rechtstreeks gevaar zorgt, doet de tweede fout dat niet."

Bron: Het Laatste Nieuws, dinsdag 13 februari 2018, Isolde Van Den Eynde 

 

'Beboet middenvakrijders zwaarder' 

 Open Vld-kamerleden Sabien Lahaye-Battheu en Tim Vandenput willen de boetes voor middenvakrijden opdrijven. 'Vandaag is dat een overtreding eerste graad. Dat kan niet.'

De wegcode is duidelijk: wie links inhaalt, moet daarna terug naar rechts uitwijken. Wie dat niet doet, begaat een overtreding van de eerste graad. Blijf je rijden op het middenvak, dan riskeer je een geldboete tussen 58 (bij onmiddellijke inning) en 85 euro (bij minnelijke schikking). 

"Rechts inhalen is een overtreding van de tweede graad, met boetes van 116 euro tot 160 euro. Maar die overtreding gebeurt vaak omdat een andere chauffeur op het middenvak blijft rijden", zegt Sabien Lahaye-Battheu. "Niet logisch. Beide feiten moeten even zwaar worden bestraft." Haar partijgenoot Tim Vandenput haalt er cijfers bij. In 2016 liepen 3.603 chauffeurs tegen de lamp voor rechts inhalen, 2.079 chauffeurs werden beboet omdat ze bleven rijden op de linker- of middenrijstrook. 

De twee kamerleden dienen nu een wetsvoorstel in om het middenvakkleven even zwaar te bestraffen als inhalen langs rechts."De politie zal ook een extra oogje in het zeil moeten houden. Maar wanneer het een overtreding in tweede graad wordt, zal de prioriteit sowieso verhogen." 

Mobiliteitsminister Bellot (MR) opperde in december al om de boetes te verdubbelen. N-VA volgt de logica van de liberalen, maar zegt dat er dan ook effectief controles moeten zijn. "Anders is het maar een symbolische wijziging", vindt kamerlid Daphné Dumery. En ook CD&V heeft er vragen bij. "Ik wijs het idee niet meteen af", zegt Jef Van den Bergh. "Maar rechts inhalen is een duidelijke beweging terwijl dat bij middenvakrijders niet duidelijk is. In tegenstelling tot rechts inhalen wordt er ook geen rechtstreeks gevaar gecreëerd."

Bron: De Morgen, dinsdag 13 februari 2018, (IVDE)