Sabien: "Hulpdiensten moeten automatisch info over verblijvende kinderen krijgen"


Hulpdiensten zoals de brandweer krijgen bij een interventie van hun centrale steeds informatie over de getroffen woning en hun inwoners. "Zo kunnen ze bij aankomst op zoek gaan naar de mensen die hoogstwaarschijnlijk aanwezig zijn in een pand. Dit systeem werkt goed", zegt Sabien. "Sinds kort kunnen bewoners zelfs door middel van een sticker aan het raam aangeven of er huisdieren aanwezig zijn."

Registratie verblijf

Er stelt zich wel een probleem met huisgenoten die niet gedomicilieerd zijn in een woonst. "Dankzij een Koninklijk Besluit uit 2015 kunnen burgers in het Rijksregister wel aangeven dat hun minderjarige kinderen bijvoorbeeld week om week aanwezig zijn in de woonst, maar bij de andere ouder gedomicilieerd zijn. Dat is vaak het geval na een echtscheiding", licht Lahaye-Battheu toe. In België zijn vandaag al 4.837 minderjarigen geregistreerd in het Rijksregister met meerdere verblijfplaatsen. Maar vermoedelijk zijn er veel meer minderjarigen die meer dan één verblijfsplaats hebben.

Dat was een belangrijke maatregel om die kinderen te kunnen laten genieten van voordelen die aan het verblijf zijn gekoppeld, zoals lidmaatschap van een bibliotheek bijvoorbeeld. "Maar het is ook cruciaal voor de veiligheid. De hulpdiensten moeten weten of ze op zoek moeten naar kinderen, ook als ze er niet gedomicilieerd zijn maar wel verblijven."

IT-problemen

Een bijkomend KB uit 2017 zorgde er voor dat politie en hulpdiensten toegang hebben tot deze extra registratie in het Rijksregister. "Probleem is echter dat deze informatie enkel verschijnt wanneer de hulpdiensten de info opvragen van de ouder die het verblijf verleent. Bovendien vraagt niet elke IT-toepassing van de hulpdiensten dit specifiek informatie-onderdeel over het bijkomend verblijf op. In de praktijk krijgen de hulpdiensten dus niét alle levensbelangrijke info tijdens een interventie", zegt het Sabien.

Omzendbrief en sensibiliseringscampagne

Sabien vraagt daarom aan bevoegd minister Jambon om een omzendbrief te sturen naar alle hulpdiensten. "Die moet er voor zorgen dat deze cruciale info steeds automatisch tevoorschijn komt en wordt doorgegeven. Daarnaast roep ik alle ouders op om hun kind dat part-time bij hen verblijft, ook daadwerkelijk te registreren op het gemeentehuis en in het Rijksregister. Dit kan levens redden." Een sensibiliseringscampagne van de lokale overheden kan het aantal registraties opkrikken.