De Kust blijft een topbestemming voor een dagje uit


Bekijk hier de reportage van Focus/WTV!

 

De 17,9 miljoen dagtoeristen komen gespreid door het jaar heen. De zomermaanden juli en augustus zijn de logische topmaanden en goed voor 35% van het aantal dagtoeristen. 65% van de dagtoeristen komen buiten de vakantiemaanden. April en mei zijn de topmaanden in het voorjaar. Een kwart van de dagtoeristen komt in de laatste vier maanden. Een topdag telt circa 200 000 dagtoeristen. Een warme en zonnige zon- of feestdag in de zomervakantie of in een verlengd voorjaarsweekend is een typische topdag.

Meer Franstalige dagtoeristen

Iets meer dan zes op de tien dagtoeristen zijn Vlamingen, waarvan 6% West-Vlaamse omgevingsrecreanten die op minder dan 20 kilometer van een kustgemeente wonen. Walen en Brusselaars zijn goed voor 23% van de dagtoeristen. Fransen maken 13% uit van de dagtoeristen naar de Kust en bezoeken vooral de Westkust. In vergelijking met het onderzoek uit 2009, is het aandeel van de Franstalige Belgen en (Noord-)Franse dagbezoekers toegenomen met 5%. Nederlandse dagtoeristen (2%) vertoeven in de eerste plaats in Knokke-Heist.

Ook meer jongeren en families met kinderen

Dagtoeristen naar de Kust zijn een trouw publiek. 90% van de dagbezoekers in 2018 kwam minstens één keer op daguitstap naar de Kust in 2017. West-Vlaamse omgevingsrecreanten zijn fervente dagbezoekers van de Kust: 59% kwam zelfs meer dan tien keer in 2017. Ook de andere Vlamingen en Fransen zijn trouwe dagtoeristen met ruim 20% die meer dan tien keer naar onze Kust kwam in 2017.

Het kustpubliek is iets jonger dan in 2009: 29% van de dagtoeristen is jonger dan 18 jaar (23% in 2009) en 35% is ouder dan 50 jaar (36% in 2009). De Kust positioneert zich de laatste jaren meer en meer als een aantrekkelijke bestemming voor families met kinderen en jongeren.

Unieke beleving van zee en strand

Dagtoeristen kiezen bewust voor de authentieke troeven van de Kust. De unieke beleving van zee en strand blijft de belangrijkste motivatie voor de daguitstap. Andere redenen zijn de vele wandelmogelijkheden, de typische vakantiesfeer en het betere weer aan zee. De dagtoerist is gemiddeld anderhalf uur onderweg naar de Kust en vertoeft er gemiddeld 6u30.

De klassieke kustactiviteiten blijven het belangrijkst: flaneren op de dijk, bezoeken van een terras of tearoom, op restaurant gaan, activiteiten op het strand, shoppen en lange wandelingen. Deze topactiviteiten vinden we ook terug bij vakantiegangers aan de Kust.

Globaal zijn dagtoeristen zeer tevreden over hun daguitstap naar zee. 77% is zeer tot uiterst tevreden en slechts 1% is ontevreden. Over de vele wandelmogelijkheden, het shoppingaanbod, de gezellige sfeer aan zee en het fietsaanbod zijn de dagbezoekers het meest tevreden.

Economische return voor verschillende sectoren

Een dagtoerist besteedt gemiddeld 45 euro per persoon aan de Kust, een stijging met 12% of 5 euro meer ten opzichte van 2009. Gemiddeld gaat 28 euro naar restaurants en cafés en 10 euro naar shopping. In totaal genereert het dagtoerisme jaarlijks ongeveer 800 miljoen euro aan de Kust, met een economische return voor verschillende sectoren.

Nood aan nieuwe initiatieven

Het onderzoek geeft ook inspiratie voor nieuwe initiatieven aan de Kust. Zo verwacht de dagtoerist meer (permanente) strandfaciliteiten, een betere prijs/kwaliteitsverhouding bij restaurants en cafés en meer beleving aan de Kust, ook op dagen met minder mooi weer. Westtoer lanceert diverse acties met de sector om hierop in te spelen en het positieve imago van de Kust te versterken. Deze acties komen ook de verblijfstoeristen aan de Kust ten goede. De Kust is en blijft een belangrijke en unieke bestemming voor het dag- en verblijfstoerisme. Westtoer doet een oproep naar de volgende Vlaamse regering om opnieuw te investeren in de toeristische infrastructuur en beleving aan de Vlaamse Kust.

Voor de nieuwe studie deed Westtoer in 2018 een uitgebreide bevraging bij dagtoeristen aan de Kust. Er is ook samengewerkt met Verkeerscentrum en NMBS. Het onderzoek zorgt voor een actualisering van een gelijkaardig onderzoek in 2009.

 

Lees hierna het openingswoord van Sabien:

Geachte genodigden,

Als nieuwe gedeputeerde voor toerisme van de Provincie West-Vlaanderen ervaar ik dagelijks hoe belangrijk de toeristische sector is in onze provincie.

De vier West-Vlaamse regio's en Brugge zijn meer dan unieke bestemmingen.

Het is een grote eer om vanuit mijn functie te kunnen samenwerken met onze toeristische sector.

Als topbestemming in België bewijst de Kust hoezeer een doordachte aanpak zorgt voor een sterke positionering.

Zowel het dagtoerisme als het verblijfstoerisme aan de Kust vormen samen een belangrijke economische pijler.

Vandaag presenteert Westtoer een sterke analyse van het dagtoerisme aan de Kust.

Het is meer dan interessant om te weten wie de dagtoeristen zijn, waar ze vandaag komen en wat ze besteden.

Zo meteen meer daarover in de toelichting door Olivier Verhaeghe.

 

Dames en heren,

Het toerisme in binnen- en buitenland evolueert razend snel.

Nieuwe reisformules, nieuwe technieken, nieuwe bestemmingen, nieuwe thema's zorgen voor een ongezien aanbod.

Bij dit alles mag je de Kust nog altijd beschouwen als de belangrijkste toeristische bestemming in België.

De cijfers over het kusttoerisme zijn duidelijk:   

een jaaromzet van circa 2,8 miljard euro,

ongeveer 27 miljoen overnachtingen per jaar,

een tewerkstelling van circa 40.000 voltijdse jobs,

80 procent van de vakantiegangers in commercieel logies komen uit het binnenland,

20 procent zijn buitenlandse vakantiegangers uit de ons omringende landen,

Ook Wallonië blijft voor ons een belangrijke markt.

25 procent van de vakantiegangers in commercieel logies komen uit Franstalige België.

In het zuiden van het land blijven we grote inspanningen doen om onze bestemming in de kijker te plaatsen.

55 procent van de vakantiegangers in commercieel logies zijn Vlamingen.

Vlaanderen en Wallonië blijven de belangrijkste markten voor de Kust.

U zal het merken: ook voor het dagtoerisme naar zee zijn Vlaanderen en Wallonië belangrijke markten. En zeker voor onze provinciegenoten uit West-Vlaanderen.

 

Dames en heren,

Graag wil ik benadrukken dat de Kust meer dan ooit een bestemming voor de vier seizoenen is.

De term ‘vier seizoenen' die we veel gebruiken, is veel meer

dan een marketinginstrument.

Twee derde van de toeristische omzet wordt immers gerealiseerd buiten de zomermaanden.

De vele toeristische initiatieven aan de Kust bewijzen dat de sector inzet op de seizoenverbreding.

Door die strategie blijft de Kust meer dan ooit een stabiele toeristische topbestemming.

Om ons te onderscheiden in een snel evoluerende sector staan vier woorden centraal: kwaliteit, innovatie, investeren en authenticiteit.

Met de zee en het strand als ‘oer-troeven' heeft de Kust een meer dan authentiek DNA.

Bij dit alles blijft de provincie West-Vlaanderen het toerisme intens ondersteunen.

Westtoer is hierbij een belangrijke pijler.

 

Dames en heren,

Meer dan ooit is een sterke dynamiek aanwezig in het kusttoerisme.

Alle kuststeden positioneren zich met hun troeven.

Ook toeristische ondernemers zorgen voor unieke initiatieven.

Ik wil graag hier het belang van samenwerken onderlijnen.

Op diverse niveaus wordt goed samengewerkt.

Hierdoor kunnen we de Kust in binnen- en buitenland presenteren als een bijzondere vakantiebestemming.

Om af te sluiten: de dagtoerist van vandaag is de verblijfstoerist van morgen. 

 De Kust blijft een topbestemming voor een dagje uit