Zesde editie van 'Het Lekkere Westen': samenwerken, lokaal en duurzaam als nieuwe trends


De West-Vlaamse culinaire schatten zijn een meerwaarde voor het eigentijds toeristisch aanbod. Met 21 sterrenrestaurants, 190 restaurants met GaultMillau-notering en tientallen originele adressen vertelt West-Vlaanderen een bijzonder culinair verhaal. De 151 chefs uit Brugge, het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek en de Westhoek zijn geselecteerd door Westtoer en Horeca West-Vlaanderen.

Drie belangrijke trends

De nieuwe editie van het Lekkere Westen noteert drie trends: lokaal, samenwerking en duurzaam. Chefs uit eenzelfde regio werken meer en meer samen om de culinaire troeven van hun streek te promoten. De meeste adressen kiezen voor lokale producten, dikwijls uit de onmiddellijke omgeving en dagvers aangeleverd door lokale producenten. Ook een duurzame werkwijze met aandacht voor milieuvriendelijke aspecten staat vandaag hoog op de agenda. Sabien: "De hedendaagse West-Vlaamse chefs zijn toonaangevend en bewijzen hoezeer een authentieke aanpak een meerwaarde betekent voor het toeristisch imago van een regio."

Ambassadeurs

De chefs van Het Lekkere Westen zijn echte ambassadeurs voor hun regio. Op de website www.hetlekkerewesten.be en in een kleurrijk magazine delen ze hun favoriete adressen en toeristische plekjes uit de streek. Op deze wijze inspireert de actie ook  potentiële toeristen om Brugge, het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek en de Westhoek te ontdekken. 

Info: www.hetlekkerewesten.be

 

Lees hierna de toelichting van Sabien tijdens de persconferentie:

Dames en heren,

In naam van Westtoer vooreerst dank aan het Concertgebouw van Brugge voor de gastvrijheid op deze bijzondere dag. Ik wil ook Schepen Philip Pierins bedanken voor de boeiende introductie.

De zesde editie van Het Lekkere Westen blijft een unieke imagocampagne.

Want onze bestemmingen staan centraal.

Brugge, het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek en de Westhoek hebben een fantastische culinaire faam.

Maar nog opmerkelijker vandaag zijn de prachtige verhalen die onze chefs te vertellen hebben.

De liefde voor hun streek maakt van hen echte storytellers die de echte schatten van een regio perfect kunnen uitdragen.

Hun verhalen zijn echte uitnodigingen om de streek te bezoeken en om de culinaire schatten te ontdekken.

De vele chefs zijn hedendaagse ambassadeurs waarmee we graag samenwerken voor onze bestemmingspromotie.

  

Dames en heren,

Meer dan ooit is gastronomie een belangrijk thema in het toerisme.

Onze streekproducten, onze chefs, onze grote én kleine adressen zijn stuk voor stuk absolute top.

Het Lekkere Westen telt dit jaar 151 geselecteerde chefs, gaande van bistro tot sterrenzaak.

Dit is opnieuw een flink pak meer dan in de editie van 2017 toen we een selectie van 132 chef konden presenteren.

Met een authentiek en kwaliteitsvol imago kunnen we ons onderscheiden.

Want het hedendaagse toerisme evolueert snel.

Westtoer en de vele partners in de toeristische sector blijven alert.

Innoveren, investeren en elke dag opnieuw inspireren zijn belangrijke thema's.

Het Lekkere Westen, een initiatief van het provinciebedrijf Westtoer, is een schoolvoorbeeld van dit alles.

Straks zal Stefaan Gheysen toelichten dat West-Vlaanderen trendsetter is in de eigentijdse combinatie toerisme-gastronomie.  

 

 

Dames en heren,

Het toerisme heeft een grote impact in onze provincie.

In 2017 werden 15,2 miljoen overnachtingen genoteerd bij West-Vlaamse logiesuitbaters.

(commercieel logies incl. directe verhuur Kust).

Met ongeveer 70% procent vormen de Belgen hierbij het grootste aandeel.

Een tewerkstelling van circa 50.000 personen en een omzet van ruim 3 miljard euro maakt van het toerisme in West-Vlaanderen een belangrijke economische speler.

Het stemt me vooral tevreden dat het provinciebedrijf Westtoer voor Het Lekkere Westen opnieuw de krachten heeft gebundeld.

Met Horeca West-Vlaanderen is uitstekend samengewerkt voor de selectie van de chefs.

Ook de vele Diensten voor Toerisme hebben ons geïnspireerd.

De 151 chefs zijn opnieuw en zoals eerder vermeld echte ambassadeurs.

Ze etaleren veel meer dan louter vakmanschap.

Want vakmanschap volstaat niet.

De echtheid van het verhaal is belangrijk.

Dat geldt niet alleen voor creatieve zielen en voor kunstenaars.

Ook de hedendaagse chefs hanteren dit principe.

Authenticiteit, passie, een open geest en creativiteit zijn woorden die regelmatig terugkeren.

  

Dames en heren,

Het Lekkere Westen is een ode. Aan onze bestemmingen. Aan onze chefs. Aan onze authentieke streekkeuken.

Met de beleving rond ‘Het Lekkere Westen' presenteren de vier regio's en Brugge de beste adressen om te genieten.

Op deze wijze kan West-Vlaanderen zich meer dan ooit onderscheiden.

Dank aan iedereen voor de nu al uitstekende samenwerking.

Ik geef zo meteen graag het woord aan Stefaan Gheysen die het concept van Het Lekkere Westen en enkele nieuwe trends zal toelichten.

Maar eerst nog een treffend en vers filmpje dat het verhaal van het Lekkere Westen perfect omschrijft.

 

 Zesde editie van 'Het Lekkere Westen': samenwerken, lokaal en duurzaam als nieuwe trends